تاریخ : يکشنبه 5 دي 1395
کد 1287

به همت گروه تکنولوژی معماری دانشگاه هنر اسلامی تبریز کارگاه سازه های قیچی سان برگزار شد

برای اولین بار در کشور و با هدف انتقال دانش سازه های نو و تکنولوژی ساخت آن ها کارگاه سه روزه آموزشی « سازه های قیچی سان» در دانشگاه هنر اسلامی تبریز برگزار شد .
به گزارش روابط عمومی دانشگاه هنر اسلامی تبریز دکتر مازیار آصفی مجری و سرپرست این کارگاه سه روزه آن را یکی از سلسله کارگاه‌های تخصصی با موضوع سازه‌های باز و بسته ‌شونده و یا سازه‌های تغییرفرم ‌پذیر نامید.
دانشیار دانشگاه هنر اسلامی تبریز افزود : این کارگاه با شرکت بیش از 50 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی معماری دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اسلامی تبریز و برخی از اساتید و دانشجویان علاقمند رشته های معماری ، عمران و طراحی صنعتی برگزار شد .
عضو هیات علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز اضافه کرد : برنامه‌های کارگاه با آموزش مبانی نظری سازه‌های باز و بسته‌ شونده به طور رسمی آغاز گردید که طی آن شرکت‌کنندگان با نحوه‌ی عملکرد ساز‌ه‌های قیچی‌سان ، اصول طراحی و مزایا و معایب آنها از جمله سهولت جابه‌جایی، برپایی سریع، امکان استفاده در بحران‌ها در مقیاس‌ اجرایی آشنا شدند. علاوه بر اینها مباحثی در خصوص موارد کاربرد این نوع سازه‌ها در بخش‌های مختلف از معماری تا صنعت مطرح شدکه می‌توان به سرپناه ها و پل‌های اضطراری، گنبدها و یا چلیک‌های کروی و سهموی ثابت و متحرک، پوشش‌های محافظتی موقت و جرثقیل‌ها، پله‌ها، برج‌ها و دکل‌های باز و جمع شونده و همچنین کاربرد های پزشکی اشاره کرد.
آصفی برنامه روز دوم کارگاه را آموزش نرم افزارهای«راینو» و «گرس‌هاپر» بیان کرد و افزود : در این روز، شرکت کنندگان ضمن فراگیری مفاهیم پایه‌ای نرم‌افزار های فوق نسبت به تولید مدل های نرم افزاری پرداختند. عصر روز دوم نیز مانند روز اول به فعالیت‌های کارگاهی و ساخت اختصاص یافت که ساخت و گسترش مدلهای تاقی و خطی قیچی‌سانان به همراه طراحی جزئیات اتصالات در دستور کار قرار داشت.
سرپرست مرکز رشد فناوری های نرم دانشگاه هنر اسلامی تبریز هدف اصلی و محصول نهایی کارگاه در روز سوم را آموزش و ساخت دو مدل پیشرفته در مقیاس یک به یک توسط خود شرکت‌کنندگان بیان کرد و افزود : دو مدل طراحی‌شده برای ساخت، تفاسیری نو از گنبد و چهارتاقی در معماری ایرانی_اسلامی به همراه نگاهی نو و خلاقیت تکنولوژیک به سازه و معماری انتخاب شده بودند که اجرا کنندگان ضمن ترسیم پیشنهاداتی برای اتصالات، جزئیات و نحوه جلوگیری از استهلاک و اصطکاک قطعات در راستای افزایش طول عمر سازه و کارایی مدلها به ساخت آن ها پرداختند.
این کارگاه با اجرای برنامه اختتامیه و صدور گواهی برای شرکت کنندگان به کار خود پایان داد.