تاریخ : يکشنبه 17 ارديبهشت 1396
کد 1337

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: مکتب هنری تبریز، زمینه‌ ساز قطب دیپلماسی فرهنگی ایران است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مکتب هنری تبریز زمینه ساز تحقق دیپلماسی فرهنگی ایران است، گفت: هنر نگارگری ایرانی و اسلامی از قرن هشتم تا یازدهم هجری شکوفا شد و تبریز نقش مهمی در این حوزه دارد...
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مکتب هنری تبریز زمینه ساز تحقق دیپلماسی فرهنگی ایران است، گفت: هنر نگارگری ایرانی و اسلامی از قرن هشتم تا یازدهم هجری شکوفا شد و تبریز نقش مهمی در این حوزه دارد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه هنر اسلامی تبریز، رضا صالحی امیری در آئین گشایش بخش نمایشگاهی سومین جشنواره خلاقیت و نوآوری تبریز در هنرهای اسلامی و صنایع دستی  گفت: مهمانان خارجی که در این مراسم حضور دارند، توجه داشته باشند که آذربایجان بخش بزرگی از حوزه تمدن و فرهنگ ایران زمین است.
وی ادامه داد: این خطه، سرزمین رمزها و رازهاست؛ آذربایجان و تبریز به مانند نگین درخشانی است که بر سپهر انگشتر ایران زمین می درخشد و همه جغرافیای ایران از این درخشش نور و حرارت می گیرد.
وی یادآور شد: قدمت سه هزار ساله سرزمین آذربایجان و زبان آذری و پیشینه هنر نگارگری در تبریز که در دوران صفوی به اوج خود رسید، در هنر جهان اسلام بسیار تاثیرگذاشته است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اینکه سومین جشنواره بین المللی خلاقیت در این جغرافیا برگزار می شود، جای بسی خرسندی است و از عوامل برگزاری این جشنواره تقدیر می کنم.
صالحی امیری اضافه کرد: زبان هنر نیرومند تر از زبان سیاست است و بر پایه هنر بهتر می توانیم با جهان تعامل کنیم.
وی افزود: تبریز به دلیل شرایط جغرافیایی و فرهنگ های ریشه دار آن باید به قطب دیپلماسی فرهنگی تبدیل شود و این جشنواره می تواند مقدمه این امر را فراهم کند.
وی با بیان اینکه هویت فرهنگی تبریز باید بازیابی و صیقل داده شود، گفت: این خواسته جز از راه ارج نهادن و قدر دانستن مفاخر استادان مکتب تبریز میسر نیست.
وی تاکید کرد: مکتب تبریز زمانی دوباره شکوفا می شود که قدر تلاش و کوشش استادکاران را بدانیم و اجاره ندهیم میراث فرهنگی، هنری و تمدنی این سرزمین زیر طوفان مدرنیته پنهان شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: بازسازی و نوسازی مکتب هنری تبریز مترادف با بازسازی و نوسازی مکتب ملی ماست و مراتب تشکر حود از همه مهمانان خارجی و هنرمندان خلاق که با خلاقیت اثر زیبای خود روح جدید به هنر دادند، اعلام می کنم.

وی با اشاره به مجموعه دانشگاهی ربع رشیدی در تبریز یادآور شد: اولین مجموعه دانشگاهی در چند صد سال گذشته در تبریز ساخته شده است و این امر نشان از جایگاه ویژه علم و هنر در این شهر دارد.
صالحی امیری در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: اصحاب فرهنگ و هنرمندان سرمایه های معنوی جهان اسلام هستند و متولیان فرهنگی باید با ارج نهادن به هنرمندان به اسلام ارج نهند.