تاریخ : يکشنبه 17 ارديبهشت 1396
کد 1343

تبریز پایتخت نگارگری ایران است

رحیم چرخی دبیر بخش ملی نگارگری سومین جشنواره خلاقیت و نوآوری تبریز درهنرهای اسلامی معتقد است تبریز در دوره های زیادی پایتخت نگارگری ایران بوده و تاثیر بر سایر مکاتب نگارگری کشور داشته است .
رحیم چرخی دبیر بخش ملی نگارگری سومین جشنواره خلاقیت و نوآوری تبریز درهنرهای اسلامی معتقد است تبریز در دوره های زیادی پایتخت نگارگری ایران بوده و تاثیر بر سایر مکاتب نگارگری کشور داشته است .

به گزارش روابط عمومی دانشگاه هنر اسلامی تبریز رحیم چرخی در گفت‌وگو با خبرنگاران در خصوص برگزاری جشنواره ملی نگارگری در تبریز، اظهار داشت: جشنواره‌ی ملی نگارگری با دریافت بیش از 640 اثر از تمامی استان‌های کشور در چهار رشته «گل و مرغ»، «تذهیب»، «تشعیر» و «نگارگری» و داوری طی دو مرحله برگزار شد.
وی با ارزیابی مطلوب آثار رسیده به دبیرخانه، ادامه داد: این جشنواره پس از دوسالانه نگارگری که در تهران برگزار می‌شود، بزرگ‌ترین گردهمایی نگارگران ایران است.
استاد دانشگاه هنرهای اسلامی تبریز با بیان اینکه آثار پس از دو دوره داوری به جشنواره راه یافته‌اند، اذعان کرد: در نهایت از بین آثار ارسالی 290 اثر منتخب گردید که از این تعداد نیز در نهایت 180 اثر جهت شرکت در نمایشگاه ملی نگارگری برگزیده شد و در نهایت از بین این آثار و با داوری اساتید بین المللی، رتبه‌های برتر در هر رشته معرفی خواهند شد.
وی با اشاره به مشارکت مطلوب هنرمندان استانی، ابراز داشت: برگزاری چنین جشنواره‌هایی منجر به افزایش کیفیت آثار هنرمندان استانی می‌گردد زیرا هنرمندان و دانشجویان می‌توانند آثار خود را در سطح ملی مورد ارزیابی قرار دهند.
نماینده انجمن نگارگران ایران با اشاره به قدمت این هنر در تبریز، گفت: تبریز پایتخت نگارگری ایران است و در دوره‌های مختلف تاثیر بسزایی بر مکاتب نگارگری کشور و برخی از کشورهای همسایه همچون عثمانی و هند داشته است.
وی تاکید کرد: این رشته هم اکنون در تبریز هم به صورت دانشگاهی و هم به شیوه‌ی سنتیِ یا استاد شاگردی تدریس می شود و  از این منظر که آموزش علمی و نظری به صورت هم‌زمان در این رشته‌ی هنری انجام می‌پذیرد نیز مختص شهر تبریز است.
چرخی با بیان اینکه این نمایشگاه فرصت مطلوبی جهت تعامل اساتید هنر نگارگری و دانشجویان دانشگاه هنر اسلامی تبریز است، افزود: با آنالیز این نمایشگاه می‌توان به وضعیت هنر نگارگری در سطح کشور دست یافت.
استاد دانشگاه هنر اسلامی تبریز در خصوص هنر نگارگری یادآور شد: نگارگری تا اواخر دوره‌ی صفویه به دو رشته تذهیب و نقاشی ایرانی یا همان مینیاتور تقسیم می‌شد اما پس از صفویه گل و مرغ نیز رواج یافت، تشعیر نیز جزئی از نگارگری است و می‌توان گفت در دوره معاصر این چهار قسم در نقاشی ایرانی رواج دارد.
وی با بیان اینکه پیش از این فقط منابع غربی در این رشته وجود داشت، متذکر شد: این بخش طی دوسال گذشته در دانشگاه هنر اسلامی تبریز راه‌اندازی گردیده است که با استقبال خوب هنرمندان و دانشجویان مواجه شده و طی این دوسال به لحاظ پژوهشی دانشگاه هنر اسلامی تبریز رتبه نخست کشور  را احراز نموده و در حال سوق‌دادن پژوهش‌ها به سمت تالیف کتاب است.
گفتنی است همزمان با اختتامیه‌ی سومین جشنواره‌ی بین‌المللی خلاقیت و نوآوری تبریز در هنرهای اسلامی، نفرات منتخب جنشنواره‌ی ملی نگارگری معرفی خواهند شد.