تاریخ : چهارشنبه 5 مهر 1396
کد 1398

💠 به همت دانشگاه هنر اسلامی تبریز نشست تخصصی «جهانشهر معنوی» برگزار شد

اولین نشست تخصصی همایش بین المللی «مبانی، اصول، مفاهیم و راهکارهای جهانشهر معنوی» با حضور اساتید، دانشجویان و محققین حوزه و دانشگاه برگزار شد.


اولین نشست تخصصی همایش بین المللی «مبانی، اصول، مفاهیم و راهکارهای جهانشهر معنوی» با حضور اساتید، دانشجویان و محققین حوزه و دانشگاه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه هنر اسلامی تبریز در این نشست که با حضور دکتر رقوی و حجت الاسلام قربانی معاونین پژوهشی جامعه المصطفی العالمیه واحدهای مشهد و تبریز ، مهندس صالح زاده رئیس سازمان بسیج مهندسین استان آذربایجانشرقی و اساتید و دانشجویان دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اسلامی تبریز برگزار شد ، سخنرانان به بحث و تبادل نظر در خصوص ابعاد و مفاهیم مرتبط با موضوع «جهانشهر معنوی» پرداختند.
در ابتدا حجت الاسلام والمسلمین قربانی ضمن معرفی محورها و اهداف «همایش بین المللی جهانشهر معنوی» که قرار است در آذرماه سالجاری در مشهد مقدس برگزار گردد، این نشست را زمینه ای برای بسط و بررسی محورهای علمی آن و تبادل نظر اساتید دانشگاه و حوزه در راستای شفاف نمودن هرچه بیشتر ظرفیت های شهرهایی نظیر مشهد مقدس به عنوان جهان شهر معنوی عنوان کرد .
در ادامه، معاون پژوهشی جامعه المصطفی مشهد نیز به ارائه تعاریف مختلف شهرهای جهانی و جهانشهرها در دنیا پرداخت و موضوع جدید جهانشهر معنوی را نیازمند تبیین و بازتعریف بیشتر توسط محققین دانست . 
حجت الاسلام رقوی همچنین به تشریح  مباحثی همچون معنویت و انواع آن، معنویت توحیدی و معنویت سکولار پرداخت.
احد نژاد ابراهیمی عضو هیات علمی دانشکده معماری و شهرسازی با ارائه ویژگی های مکان های تعامل اجتماعی در شهرها از منظر اندیشه اسلامی به بررسی ارزش ها و اصول مستخرج از منابع فقهی و آیات و روایات پرداخت و ویژگی های مکان های تعامل در محلات و شهرهای اسلامی را برشمرد.
سخنران بعدی این نشست رئیس دانشکده معماری و شهرسازی بود که پس از ارائه دیدگاه های نوین در خصوص شهرهای جهانی و جهانشهرها و معیارها و مولفه های موجود،  به موضوع امکان بازتعریف مفهوم جهانشهر بر اساس دیدگاه های حکمای اسلامی از جمله فارابی اشاره کرد. 
مرتضی میر غلامی با ارائه تعاریف و توصیفات این حکیم اسلامی از انواع اجتماعات و حکومت معموره و دولت جهانی و فاضله و همچنین انواع شهرهای غیر فاضله به ترسیم چارچوبی برای بازتعریف مفهوم جهانشهر از منظر حکمت اسلامی پرداخت .
این نشست با پخش مستندی در خصوص معنویت های نوظهور ، لزوم توجه مجدد به معنویت دینی و توحیدی و بحث و پرسش و پاسخ شرکت کنندگان پایان یافت.
یادآور می شود همایش بین المللی "جهانشهر معنوی" در نیمه دوم آذر ماه سال جاری در مشهد برگزار خواهد شد و محور جهانشهر معنوی توسط کارگروهی متشکل از اساتید دانشگاه های تبریز و موسسه میراث شیعه تبریز  و جامعه المصطفی واحد تبریز ارائه خواهد شد.