تاریخ : چهارشنبه 1 آذر 1396
کد 1409

همایش ملی انديشه هاي فلسفي علامه جعفری در مصلای اعظم امام خمینی تبریز برگزار شد.

بررسی افکار و اندیشه های فلسفی علامه جعفری و بزرگداشت شخصیتی و علمی وی از جمله بخش های همایش بود...
همایش ملی انديشه هاي فلسفي علامه جعفری در مصلای اعظم امام خمینی تبریز برگزار شد. بررسی افکار و اندیشه های فلسفی علامه جعفری و بزرگداشت شخصیتی و علمی وی از جمله بخش های همایش  بود.

در این همایش  جمعی از اندیشمندان، استادان و اهالي فرهنگ و هنر  و تعدادی از مسئولان کشوری و استانی حضور داشتند.

در آغاز همایش، بخشى از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى، در دیدار اخیر دست‌اندرکاران همایش علامه جعفری پخش شد.

<<رهبر انقلاب در این دیدار با تاكيد بر  مراتب بالای علمی و شخصيتي علامه جعفری، فرمودند:  از مهمترين و بارزترین خصوصیات مرحوم علامه جعفری (جامعيت) بود، یعنی ایشان در یک رشته خاص منحصر نشده بود و در فقه، فلسفه، تبلیغ و هنر برجسته و بسیار پر کار بود و هیچ بخشی از گستره‌ی عظیم علمی و فکری، ایشان را از بخش دیگر غافل نکرد.

‏‎ایشان افزودند: علامه جعفري (ره) هنرمند و هنرشناس بودند و يكي از ويژگي مهم ايشان احساس مسئولیت برای گستراندن معارف اسلامي بود. جایگاه ممتاز علمی و فکری هیچ‌گاه مانع از فعالیت‌های تبلیغی علامه جعفری و ارتباط ایشان با جوانان، دانشجویان، علما، اساتید و عموم مردم نشد.

‏‎حضرت آیت الله خامنه‌ای در پايان با ابراز رضايت و خوشنودي از ترتيب اين همایش، نکوداشت علامه جعفری و اقدام برای شناساندن ابعاد فکری ایشان، گفتند: امیدواریم این بزرگداشت موجب شود شخصیت مرحوم علامه جعفری و افکار ایشان از غربت خارج شود.

در ادامه برنامه ها محمدعلی کی نژاد،رئیس همایش و رياست دانشگاه هنر اسلامي، با اشاره به سخنان حضرت آيت الله خامنه اي در خصوص بررسی اندیشه های چهره های شاخص علمي و فرهنگی کشور، ایجاد عرصه تحقیق و تعمق در این زمینه را لازم و ضروری دانست.

ايشان در ادامه با اشاره به تسلط علامه جعفري (ره) به هنر گفتند: مرحوم علامه جعفري با نگاه عميق باعث حل بسياري از مسائل حوضه هنر شدند و موسيقي يكي از اين بخش ها بود كه نظريات ايشان باعث جمع بندي هاي خوبي براي تصميم هاي اينده در اين خصوص شد.

وي افزود: علامه جعفري با حضور در دانشگاه ها و جمع هاي دانشجويي در برحه اي از زمان كه خفقان و دانشگاه ها در دست گروه هاي غير همسو بود، باعث تحولي عظيم گرديدند.

پس از سخنراني رياست دانشگاه هنر اسلامي، مسؤل نهاد رهبری دانشگاه صنعتی سهند، حجت الاسلام دكتر رحيم شاهدي ضمن خيرمقدم به مهمانان با اشاره به سطح علمي همايش گفت: از اردیبهشت ماه سال جاری تاکنون 104 مقاله به دبیرخانه همایش رسید که با ارزیابی هیأت داوران؛ 54 مقاله پذیرفته شد، 27 مقاله علمی پژوهشی، 17 مقاله علمی ترویجی و بقیه علمی تخصصی هستند که فردا در دانشگاه هنر اسلامی ارایه خواهند شد.
وي  با اشاره به تجليل صاحبان مقالات برگزیده گفت: 5 پایان نامه‌ برگزیده نیز که مرتبط با زندگانی، سیره، اندیشه‌ها، نظریات و آثار علامه جعفری است؛ فردا مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.


ايشان افزودند: ۱۰۴مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده بود که ۵۸مورد تایید داوران قرارگرفته که ۲۷مورد رتبه علمی پژوهشی و ۱۷مورد علمی ترویجی و ۱۴مورد علمی تخصصی می باشد.

در ادامه دكتر مجید خدابخش، استاندار آذربایجان شرقی نیز در همایش بررسی اندیشه های علامه جعفری ضمن خیر مقدم به حاضران و میهمانان شرکت کننده در همایش، علامه جعفری را از شخصیت های بزرگ و برجسته دانست و گفت: بی شک این علامه والا مقام نه تنها افتخار تبریز و ایران، بلکه افتخار جهان اسلام است.

پس از قسمت نخست برنامه هاي همايش در اولين بخش از قسمت دوم همايش حجت الاسلام والمسلمین محمد علی آل هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و رییس افتخاری همایش  با بیان ابعاد مختلف شخصیت علامه جعفری و اندیشه های والای وی در زمینه های گوناگون گفت: حکومت در جامعه انسانی، مختص انبیا و جانشینان برحق آنان است و این موضوع با تفکرات سکولاریسمى مخالف است.

وي افزود: استاد علامه محمد تقی جعفری سال 1304 شمسی در تبریز متولد شد و پس از تحصیلات عالیه علوم اسلامی، در محضر آیات عظام میرزا فتاح شهیدی، شیخ محمدرضا تنکابنی، شیخ کاظم شیرازی، سید عبدالهادی شیرازی، سید ابوالقاسم خویی و سید محسن حکیم کسب فیض نمود.

دكتر آل هاشم افزود: تاکنون بیش از هشتاد اثر از آثار استاد به چاپ رسیده و چاپ برخی از آنان همچون شرح مثنوی در 15 جلد، بارها تجدید شده است. از دیگر آثار برجسته استاد شرح و تفسیر بر نهج البلاغه و مولوی و جهان بینی هاست. بیش از 60 کتاب و مقاله دیگر استاد علامه جعفری، هنوز منتشر نشده است. علامه محمد تقی جعفری (ره) 25 آبان سال 1377 بر اثر بیماری، چشم از جهان فروبست.
پس از حجت الاسلام دكتر آل هاشم، آقايان حجت الاسلام دكتر علي اكبر رشاد، دكتر مهدي گلشني، دكتر عبدالله نصري، دكتر حميد پارسانيا، دكتر عبدالحسين خسروپناه، دكتر قاسم پورحسن، دكتر ابوالحسن غفاري در خصوص بحث هاي علمي همايش سخنراني كردند.
پس از حجت الاسلام دكتر آل هاشم، آقايان حجت الاسلام دكتر علي اكبر رشاد، دكتر مهدي گلشني، دكتر عبدالله نصري، دكتر حميد پارسانيا، دكتر عبدالحسين خسروپناه، دكتر قاسم پورحسن، دكتر ابوالحسن غفاري در خصوص بحث هاي علمي همايش سخنراني كردند.


 مقالات علمی برگزیده همایش فردا (2آذر96) در سالن بعثت دانشگاه هنر اسلامی تبریز ارائه خواهد شد.