تاریخ : چهارشنبه 1 آذر 1396
کد 1410

نشست خبري در پایان همایش ملی بررسی اندیشه‌های فلسفي استاد علامه جعفری

دكتر مهدی گلشنی در نشست خبري همایش ملی بررسی اندیشه‌های فلسفي استاد علامه جعفری، گفت: در جهت فراگیری علم‌ و دانش هرگز نباید متوقف بود و همواره از همه جا فراگرفت، اما این فراگیری باید با استقلال اندیشه همراه باشد و صرفا تقلیدی کورکورانه نباشد.
دكتر مهدی گلشنی در نشست خبري همایش ملی بررسی اندیشه‌های فلسفي استاد علامه جعفری، گفت: در جهت فراگیری علم‌ و دانش هرگز نباید متوقف بود و  همواره از همه جا فراگرفت، اما این فراگیری باید با استقلال اندیشه همراه باشد و صرفا تقلیدی کورکورانه نباشد. 
  
وی ادامه داد: مشکل اساسی ما این است که نگاه‌ها فقط به غرب است! استاد علامه جعفری همواره موارد را بررسی کرده و چیزهای مفید را فرامی‌گرفت و موارد غیر مفید را هم نقد می‌کرد؛ این عالم ربانی استقلال اندیشه داشت و ما باید این شخصیت ارزشمند را چراغ راهی برای خود قرار دهیم. 
  
وی بیان کرد: همفکر بسیاری از اندیشمندان غربی در محیط ما نیز وجود داشته و به دنبال انجام تطبیق بر روی مبانی نبوده و برخی بی‌دلیل هم شهرت پیدا کردند و صفحات نشریات ما پر است از هایدگر، ویتگنشتاین و... در حالی که  باید حرف خوب را پذیرفت و حرف بد را نه.

 

  
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي كشور با اشاره به نظريات فلسفي غرب گفت: در غرب انتقاداتی برای نظریات اندیشمندان ارائه‌ می‌شود، در حالی که متاسفانه این انتقادات در محیط ما منتقل نمی‌شود و حتی وزارت‌خانه‌های ما نیز کورکورانه قرارداد می‌بندند؛ نمی‌گوییم از غرب علم نگیریم بلکه باید همه چیز را نقادانه بسنجیم. 
  
 وی با تاکید بر این‌که ملاک ما شیخ مفید است، خاطرنشان کرد: زمانی که یکی از کتاب‌های شیخ صدوق به شیخ مفید رسید، این عالم ربانی کتاب را بسیار عالمانه و آزاد منشانه نقد کردند، علامه جعفری نیز نمونه‌ای از این آزاداندیشان بود؛ باید این آزاداندیشی را در وجود خود نهادینه کنیم. 
  
عضو فرهنگستان علوم كشور با بیان این‌که وضعیت فرهنگی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌درستی منعکس نیست، گفت: رصد وضعیت فرهنگی دانشگا‌ه‌ها امری لازم بوده و بارها این موضوع را در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کردم اما واقعا وضعیت فرهنگی کشور در شورا به درستی منعکس نیست!

استاد دانشگاه صنعتي شريف  ادامه داد: وضعیت فعلی جامعه‌ی ما بسیار استثنایی است، ما در معرض تهاجم فرهنگ غرب هستیم و بزرگان غرب می‌خواهند فرهنگمان را تغییر دهند تا مشکلی با ما نداشته باشند،باید این حقیقت را درک کنیم که در معرض تهاجم فرهنگی غرب قرار داریم! 
  
دكتر گلشنی اضافه کرد: از همایش ملی بررسی اندیشه‌های علامه جعفری انتظار داریم که تعدادی از اساتید و اندیشمندان، پیام‌های اصلی همایش را دریافته کرده و مرتبا مقاله نوشته و اندیشه‌های علامه جعفری را در جامعه مطرح کنند؛ ما استقال فکری لازم داریم و باید تولید علم کنیم؛ باید نگرش های جامع نگری استاد در جامعه منتقل شده و فصای فعلی از انفعال خارج شود.