دانشکده فرش دانشگاه هنر اسلامی تبریز هشتم آذر96 میزبان رئیس مرکز ملی فرش ایران بود...
دانشکده فرش دانشگاه هنر اسلامی تبریز هشتم آذر96 میزبان رئیس مرکز ملی فرش ایران بود. این مرکز مهمترین نهاد تصمیم گیرنده در حوزه فرش دستباف به شمار میرود و حضور رئیس این مرکز در جمع دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسیارشد رشته فرش به منظور برگزاری کارگاه آموزشی فرش و نیازهای معاصر، سبب شد تا این برنامه علاوه بر ماهیت اصلی خود، فضای مناسبی جهت اظهارنظرها و پرسش و پاسخهای دانشجویان و اساتید دغدغهمند در حوزه فرش دستباف گردد.
دکتر حمید کارگر، رئیس مرکز ملی فرش ایران و مدرس این کارگاه آموزشی ضمن تلاش برای ترسیم تصویر مناسبی از حال و هوای این روزهای هنرصنعت فرش دستباف ایران، با ارائه مستندها و گزارشهایی به تبیین جایگاه این هنر ملی و نیز راهکارهای برونرفت از وضع فعلی که این هنر دچار آن شده است پرداخت.
ایشان در ادامه به تبیین شاخصههای بینظیر مربوط به فرش دستباف ایران پرداخت و موارد ذیل را به عنوان مهمترین این عوامل عنوان کرد:
- وجود پشتوانههاي فرهنگي، هنري، تاريخي و ملي براي فرش دستباف در ايران.
- تنوع توليدات از نظر طرح و نقش، رنگ، اندازه، جنس الياف.
- وجود نگاه مثبت در بازارهاي جهاني به فرش دستباف ايران.
- تأمين بخش عمده مواد اوليه مصرفي در توليد فرش در داخل کشور.
- سازگار بودن مواد اوليه مصرفي در فرش دستباف با محيط زيست و سلامت انسان.
- وجود نيروي کار ماهر در هنر- صنعت فرش دستباف در ايران.
- وجود مراکز و موسسات علمي- پژوهشي در زمينههاي مرتبط با فرش دستباف.
- وجود شبکه توزيع و فروش در بسياري از کشورها.
- نياز به حداقل سرمايه گذاري براي ايجاد اشتغال و دارا بودن سهم بالاي ارزش افزوده.
- وجود نشان تجاري (برند) فرش دستباف ايران در بازارهاي جهاني.
- قابليت نوآوري گسترده در طرح و رنگ بر اساس سليقه مصرف کنندگان در کشورهاي مختلف.
- تعدد و تنوع کاربرد و روشهاي بافت، رفو و مرمت.
و عدم استفاده از کار کودکان.
ایشان در ادامه به تبیین نقش تبلیغات و تاثیر آن بر افزایش صادرات و نیز برونرفت از وضع فعلی دانست و افزود: در ميان ويژگي هاي قابل تأکيد فرش دستباف ايران در روند تبليغات، «تنوع طرح، نقش، رنگ، اندازه و جنس در فرش دستباف ايران» از مهمترين ويژگيها محسوب میشوند.
کارگر با اشاره ضعف شدید استفاده از ابزارهای تبلیغی در خصوص نمایش داشتهای کشور در حوزه فرش دستباف افزود: متاسفانه در سالهای اخیر رقبای سرسخت ایران در این حوزه گامهای بلندی برداشتهاند و با استفاده از ابزارهای تبلیغی میزان صادرات خود را تا حد قابل ملاحضهای افزایش دادهاند. وی در ادامه این بحث از کشور هند به عنوان یک رقیب جدی یاد کرد افزود با برداشته شدن تحریمها، ایالات متحده به عنوان بزرگترین وارد کننده فرش دستباف سهم بسزایی در افزایش میزان صادرات فرش ایران داشته است.
رئیس مرکز ملی فرش ایران در ادامه به تشریح اقدامات خود در مرکز ملی فرش ایران پرداخت که از آن جمله میتوان به موارد ذیل اشاره نمود.
- تمركز بر بازارهای جدید به ویژه چين
- اهمیت یافتن وجه فرهنگی و هنری فرش
- تعامل با ذینفعان و بازگرداندن حس اعتماد به آنان
- پرهیز از تخریب بازار
- توجه به برنامه محوری
- توجه به ابزارهای نو
- تقویت استانها در حوزه فرش
- تبدیل نزاع میان «فرش» و «صنایعدستی» به مفاهمه
- ارائه تسهیلات ارزانقیمت برای حمایت از تولید
- بازنگری در دستورالعملها
- تبدیل نمایشگاه فرش تهران به یک رویداد
- تلاش در تبلیغات برونمرزی فرش
و هیئتامنایی شدن موزه فرش ایران.
وی در ادامه ضعف در تامین نیروی انسانی متخصص، نبود ذیحسابی مستقل و نیز ضعف در ساختار تشکیلاتی (مرکز و استانها) را از چالشهای موجود در مرکز ملی فرش ایران دانست.
دکتر علی وندشعاری رئیس دانشکده فرش دانشگاه هنراسلامی تبریز نیز در این کارگاه آموزشی به اهمیت ارتباط دانشگاه با نهاد های اجرای فرش کشور اشاره داشته و ابراز امیدواری کرد که بخشی از مشکلات حوزه فرش دستباف کشور با بکارگیری دانش علمی دانشجویان و نتایج پژوهش های دانشجویی مرتفع گردد.
گفتنی است در خلال این کارگاه آموزشی دکتر حمید کارگر به همراه رییس اداره فرش استان آذربایجان شرقی و نیز رئیس دانشکده فرش، از قابلیتها و امکانات موجود در مجهزترین مرکز آموزش دانشگاهی فرش دستباف ایران بازدید کردند.