تاریخ : چهارشنبه 30 آبان 1397
کد 1529

همایش ملی فرش و نیازهای معاصر با رویکردی به فرش تبریز

آئین تقدیر از استاد قره باغی به پاس نیم قرن خدمت صادقانه به هنر فرش ایران و تبریز همزمان با همایش ملی فرش و نیازهای معاصر با رویکردی به فرش تبریز برگزار شد...
«همایش ملی فرش و نیازهای معاصر» صبح امروز چهارشنبه 30  آبان توسط  دانشکده فرش که با حضور دکترکی نژاد، رئیس دانشگاه و خانم فرشته  دستپاک، رئیس مرکز ملی فرش ایران برگزار شد. قبل از شروع برنامه خانم دستپاک (رئیس مرکز ملی فرش ایران ) در نشستی با ریاست محترم دانشگاه جناب آقای دکتر کی نژاد داشتند از تلاشهای بیدریغ ریاست دانشگاه در عرصه هنر و بخصوص ارتقای جایگاه علمی فرش در کشور تجلیل کردند. در ادامه خانم دستپاک از دار قالی فرش قرآنی که به خط ایرانی استاد احمد نی ریزی بافته می شود بازدید نمودند سپس با همراهی رئیس دانشکده فرش در تالار بعثت حضور یافتند.



همایش با خیرمقدم گویی دبیر علمی همایش دکتر میرزایی شروع شد و سپس با سخنرانی دکتر کی نژاد و سخنرانی سرکار خانم دستپاک و مهندس آبدار رئیس اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی وگردشگری استان  ادامه یافت.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر محمد علی کی نژاد بعد از خوش آمدگویی به میهمانان به بیان مشکلات و موانع اولیه ایجاد دانشکدفرش برای اولین بار در کشور اشاره نمودند سپس گفتند "من یقین دارم فاصله بین سرمایه انسانی بازار و جامعه علمی فرش با افزایش دانش آموختگان با استعداد و علاقه مند به هنر فرش و دغدغه های مشترک کاهش پیدا خواهد کرد با هماهنگی بین پژوهش های کاربردی توسط اساتید دانشگاه و تجربه با ارزش بازار بلاشک مسیر توسعه و بالندگی طی خواهد شد. هویت فرهنگی فرش ایران و سرمایه انسانی هنری و فنی آن یعنی بافندگان (در کمترین تا بیشترین رجشمار با طرح های متنوع ) رنگرزان(با توانایی رنگ کردن الیاف مختلف در رنگ های ده تا صد و بیشتر) طراحان چله کشان، رفوگران و مرمت کاران(قالی های تجاری تا آنتیک هنری و قدیمی ) تکمیل کاران پرداخت و دهها صف دیگر در کشور بویژه در تبریز که هنرمندان خلاق و منحصربفردی دارد بنظرمن یک نعمت الهی است که در هیچ جای دنیا دیده نمی شود کمک دانشگاه درارتقاء تولید وصادرات و مدیریت علمی و نوآوری می تواند ضریب اشتغال و تنوع مشاغل را افزایش داده و همت عالی و هنر نقش نقش آفرینی آنها که زینت بخش موزه ها و آثارخانه ها و خانه های دنیا و نماینده هنر فاخر ایران اسلامی است بیش از پیش  افزایش دهد.


رئیس مرکز ملی فرش ایران بابیان اینکه فرش دستباف نماد فرهنگ گردشگری، هنری و تمدن ایران است و مانند دانشگاه ها باید از تحریم خارج باشد، گفت: ما با وجود داشتن ظرفیت های بالای دانشگاهی و بازار در این حوزه نتوانسته ایم از کالای ارزشمند فرهنگی و هنری تولید ثروت کنیم
دستپاک افزود: در کنار حفظ اصالت فرش دستباف باید به تولید ثروت از فرش و اشتغال آفرینی و توسعه اقتصادی آن توجه شود.
وی خاطر نشان کرد: نمی توانیم بگوییم فرش دستباف صرفا در فرهنگ، هنر و تمدن ما ایرانی ها نقش دارد و به آن نگاه موزه ای داشته باشیم بلکه باید به فکر تولید ثروت از آن نیز باشیم
رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: پارسال 482 میلیون دلار فرش در فضای غیرتحریم صادر کردیم، اما از شهریور امسال به بعد وضعیت صادرات مان با توجه به شرایط تحریم مناسب نخواهد شد و باید چاره اندیشی شود.
دستپاک با انتقاد از نبود هیچ «استارت آپی» در حوزه فرش دستباف در کشور گفت: اتحادیه های فرش دستباف نیز در مقابل ورود فرش دستباف به فضای مجازی و فروش آن در این فضا مقاومت نشان می دهند و دانشگاه باید راه را هموار کند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: هنر تحریم شدنی نیست و مرز و محدوده ای ندارد هنر در جغرافیا نمی گنجد و به راه خود ادامه می دهد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی خواستار انتقال مرکز ملی فرش ایران به تبریز شد.






مرتضی آبدار در این همایش به انتخاب تبریز به عنوان شهر جهانی فرش دستباف از سوی شورای جهانی صنایع دستی اشاره کرد و افزود: فرش و تبریز پیوندی دیرینه دارند، پیوندی شبیه روح و جان و هنر فرش ایران به نام تبریز و هنرمندان ارجمندش گره خورده است. پژوهش های صورت گرفته جای هیچ تردیدی را باقی نگذاشته است که چه از منظر تکنیک و خلاقیت و چه از منظر اقتصادی، فرش تبریز همواره پیشتاز و ممتاز بوده است.
وی تاکید کرد: کسب این عنوان در سایه هنر ارجمند قالیبافان و تلاش و هم افزایی نزدیک مجموعه های ذیربط در استان به ویژه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ، دانشگاه هنر اسلامی تبریز و سازمان صنعت، معدن و تجارت به بار نشست که افتخاری برای تبریز و دستان هنرمند قالیبافانش و همواره موجب عزت و سربلندی خواهد بود.

مدیر کل میراث فرهنگی استان گفت: حل دغدغه های معیشتی زمینه را برای ظهور و بروز خلاقیت و ایده های نو برای بالندگی روز افزون فرش تبریز در عرصه های بین المللی فراهم می آورد. در این راستا برابر سوابق تاریخی خواستار انتقال مرکز ملی فرش ایران به تبریز می باشیم.

آبدار در پایان عنوان کرد: امیدواریم این اتفاق، فرصتی ارزنده در راستای حرکت به سوی محورهای تعیین شده در حوزه رونق صنعت فرش و تحقق به اهداف متعالی در این صنعت را فراهم سازد.

در پایان همایش، به پاس نیم قرن خدمات صادقانه استاد قره باغی و تربیت شاگردانی متبحر در حوزه طراحی فرش تجلیل و تقدیر به عمل آمد.