تاریخ : پنجشنبه 19 ارديبهشت 1398
کد 1594

دانشکده معماری و شهرسازی از زمان تاسیس در سال 1378 با هدف گسترش مرزهای قلمرو دانش و تولید نظریه معماری اسلامی و شهرسازی اسلامی آغاز بکار نمود

.

دانشکده معماری و شهرسازی از زمان تاسیس در سال 1378 با هدف گسترش مرزهای قلمرو دانش و تولید نظریه معماری اسلامی و شهرسازی اسلامی،‌ بستر سازیِ تحقق این دو حوزه در شرایط معاصر  جوامع اسلامی و ارائه الگوهای منطبق بر ارزشهای اسلامی در راستای رفع نیازهای جوامع اسلامی به اقدامات مختلفی اعم از راه اندازی رشته های تحصیلات تکمیلی در مقطع ارشد و دکترا، ‌برگزاری نشستهای تخصصی با نهادهای مرتبط،‌برگزاری همایشهای سلسله وار معماری و شهرسازی اسلامی و راه اندازی مجلات علمی پژوهشی دراین حوزه اقدام نموده است.

از سال 90 تا کنون سه دوره همایش معماری و شهرسازی اسلامی در این دانشکده برگزار شده که آخرین همایش آن در سطح بین المللی و با حضور و مشارکت سخنرانانی از کشور فرانسه، ‌ایتالیا،‌ پاکستان، ‌بوسنی و هرزگوین و ...در سال 98 برگزار شد و مقالات در دو جلد کتاب منتشر گردید. برگزاری نشست تخصصی جهانشهر معنوی و مشارکت در برگزاری همایش فقه گردشگری با جامعه المصطفی و همچنین تعامل با مراکزی از جمله پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و قطب معماری اسلامی از دیگر اقدامات دانشگده در راستای تحقق اهداف فوق الذکر می باشد.

راه اندازی دوره های دکترای معماری و شهرسازی اسلامی از سال 86  که تاکنون 25 نفر نیز دانش آموخته داشته که بسیاری از آنها به عنوان محقق و مدرس در مراکز مختلف مشغول به فعالیت می باشند از دیگر دستاوردهای دانشکده می باشد. اگر چه با وجود محدودیتهای مختلف اعم از کمبود منابع،‌ عدم فهم مناسب از رشته های مذکور و .. برای تحقق اهداف دانشکده در شناخت و تبیین و کشف زوایای مختلف معماری و شهرسازی اسلامی راه درازی در پیش است و همیاری و همدلی تمامی نهادهای متولی را می طلبد.