تاریخ : دوشنبه 14 بهمن 1398
کد 1669

12 پژوهشگر ایرانی در جمع تاثیرگذارترین پژوهشگران جهان در سال ۲۰۱۹ هستند

.
براساس آمار منتشر شده توسط موسسه "کلاریویت آنالتیکس" 12 پژوهشگر وابسته به موسسات علمی کشورمان در جمع تاثیرگذارترین پژوهشگران در پیشرفت علم و فناوری شناخته شده اند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه هنر اسلامی تبریز به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران «ایرانداک» موسسه "کلاریویت آنالتیکس" در سال 2019 نام بیش از 6 هزار پژوهشگر را در 21 زمینه علمی در لیست پژوهشگران پراستناد جای داده است که این پژوهشگران نماینده بیش از 1200 موسسه از بیش از 60 کشور جهان هستند.
همچنین گفتنی است برای شناسایی پژوهشگران پراستناد، مقالات پراستناد در نشریات نمایه شده در پایگاه "وب آو ساینس" در زیرشاخه علوم و علوم اجتماعی در 10 سال گذشته پیمایش شده اند؛ از نگاه این گزارش مقالات پراستناد مقالاتی هستند که بیشترین استناد را در زمینه‌های علمی خود می‌گیرند و در یک درصد نخست جای دارند و نام آنها درپایگاه "شاخص‌های پایگاه جهانی علم" «آی.اس.آی» جای می‌گیرد.
همچنین پژوهشگرانی که مقالات پراستناد دارند، پژوهشگران تاثیرگذار به شمار می‌روند و آن‌هایی که نامشان با فراوانی بیشتری می‌آید، تاثیرگذاری بیشتری دارند؛ از این رو پژوهشگران بر پایه شمار مقاله‌های پراستنادشان رتبه بندی و آن‌هایی که در یک درصد نخست جای گرفته‌اند؛ به عنوان پژوهشگر پراستناد معرفی می‌شوند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه هنر اسلامی تبریز به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران «ایرانداک» نام، زمینه علمی و وابستگی سازمانی و دانشگاهی نخست 12 دانشمند برتر ایرانی در سال 2019 به شرح ذیل است:
1-    آرش کریم پور، مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی،
2-    حمیدرضا پورقاسمی، میان رشته، دانشگاه شیراز،
3-    حسن کریمی مله، کشاورزی، دانشگاه چین،
4-    جولین کلینتن سپرات، ریاضیات، دانشگاه مدیسون،
5-    مسعود رضایی، کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس،
6-    مهدی دهقان، ریاضیات، دانشگاه امیرکبیر،
7-    محمد میرزازاده، میان رشته، دانشگاه گیلان،
8-    محمدرضا گنجعلی، میان رشته، دانشگاه چین،
9-    مصطفی اسلامی، میان رشته، دانشگاه مازندران،
10-    امید ماهیان، مهندسی، دانشگاه ژیا جیاتونگ پین،
11-    سجاد جعفری، ریاضیات، دانشگاه امیرکبیر،
12-    سید مهدی جعفری، علوم کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان.
گفتنی است لیست پژوهشگران پراستناد سال 2019 نام بیش از 6 هزار پژوهشگر را در بر دارد که در میان این پژوهشگران 26 برنده جایزه نوبل هم به چشم می خورند که 3 تن از این 26 نفر در سال 2019 موفق به کسب جایزه نوبل شده اند.