تاریخ : چهارشنبه 3 دي 1399
کد 1777

آیین تجلیل از پژوهشگران برگزیده دانشگاه هنر اسلامی تبریز

رییس دانشگاه هنر اسلامی تبریز:دانشگاه باید اثرگذار و اثر محور باشد.
نام و نام خانوادگی عنوان
دکتر  آزیتا بلالی اسکویی دانشکده معماری و شهرسازی
دکتر اکبر عابدی دانشکده حفاظت آثار فرهنگی
دکتر فرنوش شمیلی دانشکده هنرهای تجسمی
دکتر مهدی محمدزاده دانشکده هنرهای صناعی
دکتر علی وندشعاری دانشکده فرش
دکتر احد شاه حسینی دانشکده طراحی
دکتر یونس اصغرزاده سخاوت دانشکده چندرسانه ای و منتخب دانشگاه
خانم عاطفه صداقتی دانشجوی دکتری - شهرسازی اسلامی
خانم  فرشته علیزاده دانشجوی کارشناسی ارشد - هنرهای رایانه ای
 
رییس دانشگاه هنر اسلامی تبریز با تاکید بر اینکه مشکلات کشور با مقاله حل نمی شود، گفت: دانشگاه باید اثرگذار و اثر محور باشد.
رییس دانشگاه هنر اسلامی تبریز با تاکید بر اینکه مشکلات کشور با مقاله حل نميشود، گفت: دانشگاه باید اثرگذار و اثر محور باشد.
دکتر محمد علی کی‌نژاد، صبح چهارشنبه در برنامه تجلیل از پژوهشگران و فناوران دانشگاه هنر اسلامی تبریز با بیان این مطلب، اظهار کرد: در شرایط فعلی کرونایی کشور، کرونا را باید تبدیل به فرصت کنیم، به عنوان مثال در مورد برگزاری کلاس‌ها که با این شرایط پیش می‌رود، می‌توان فضای مجازی را به واقعیت مجازی تبدیل کرد.

وی تاکید کرد: اقتدار و قدرت کشور نه فقط در تحقیقات نظامی، بلکه در تحقیقات غیرنظامی هم بوده و در این زمینه نیز قدم‌های خیلی خوبی در رابطه با اقتدار کشور برداشته‌ایم.

وی افزود: در بسیاری از کشورها سعی می‌کنند پژوهش‌ نظامی را به پژوهش غیرنظامی وانمود کنند .درحالی رسانه های آن کشورها تحقیقات غیر نظامی ما را به تحقیقات نظامی معرفی میکنند که از واقعیت بدور است .

به گزارش روابط عمومی دانشگاه هنر اسلامی تبریز ، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تحقیقات غیرنظامی کم‌تر از پژوهش‌های نظامی‌ نیستند، اظهار کرد: وقتی می‌گوییم تحقیقات نظامی پیشانی درخشانی دارد، تحقیقات غیر نظامی هم چهره درخشانی دارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه رشته‌های هنری در کشور ما در چندین دانشگاه مشخص موجود می باشند ، اظهار کرد: وقتی از تحقیقات در این زمینه صحبت می‌کنیم، منظورمان فقط مقالات نمایه شده در مجلات خارجی معتبر نیست، مقالات باید نیازهای کشور را برطرف کرده و کاربرد و آینده‌نگری هم باید مد نظر قرار بگیرد؛ دانشگاه بدون تحقیق معنی ندارد.
وی ضمن تایید نسبت خوب دانشجویان تحصیلات تکمیلی به دانشجویان کارشناسی از اساتید خواست با این بستر مناسب دانشگاه را به سمت پژوهش ، کار افرین محور و استفاده بهینه از امکانات موجود دانشگاه به سمت دانشگاه اسلامی قدم بردارند  
دکتر کی نژاد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برگزاری پنجمین دوسالانه  ارسیکا ( نمایشگاه بین المالی خلاقیت و نوآوری تبریز در صنایع دستی و هنر های اسلامی جهان اسلام) خبر داد و برگزاری این نمایشگاه را در سال آینده فرصتی برای دوستی و رساندن ظرفیتها به 52 کشور اسلامی شرکت کننده عنوان کرد .
دکتر سید علی فارغ اضافه کرد: تشکیل هسته‌های تخصصی و تیم‌های مرکب از اساتید جوان و باانگیزه و اساتید پیشکسوت به عنوان حلقه‌ی ارتباطی اساتید جوان با بیرون از دانشگاه نیز در برطرف کردن این مشکل، چندان موثر نبوده است.
وی با تاکید بر اینکه پژوهش باید به فناوری تبدیل شده و از پژوهش درآمد داشته باشیم، اظهار کرد: تحقیقاتمان باید تفاضا محور شود.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه هنر اسلامی تبریز ، دکتر فارغ فعال سازی شورای نشریات دانشگاه هنر اسلامی تبریز به صورت تشکیلاتی و پیش بینی اعتبار ۶۰ میلیون تومانی به این منظور، تشکیل هسته‌های تحقیقاتی برای هر دانشکده ذیل شورای تحقیقات دانشگاه، افزایش ضریب ریالی پاداش فعالیت‌های پژوهشی و نصاب گرنت پژوهشی محققان این دانشگاه را از جمله دستاوردهای پژوهشی دانشگاه هنر اسلامی تبریز، عنوان کرد.
وی خاطرنشان کرد: فقدان سامانه‌ی ثبت و مستندسازی سبب وابسته و متکی بودن به افراد بود و برای گزارش گیری و درج مقالات علمی مدام لازم بود به صورت حضوری مراجعه کنیم، اما این کار الان به صورت سیستماتیک و از طریق سامانه‌ای که فاز اول آن راه اندازی شده است، انجام می‌شود.
وی با اشاره به تشکیل کار گروه اخلاق در پژوهش دانشگاه هنر اسلامی تبریز، اظهار کرد: با توجه به تعدد رشته‌های دانشگاهی ارتکاب تخلفات و بروز انحرافات اخلافی در پژوهش دانشگاهی محتمل بود و این کارگروه با رویکرد پیشگیری و اجتناب تشکیل شده و از ظرفیت‌های برون دانشگاهی و خبرگان تحقیق و پژوهش مراکز علمی مخالف از جمله دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه تبریز در این زمینه استفاده شده است.
مدیر پژوهش و فناوری دانشگاه هنر اسلامی تبریز نیز در ادامه‌ی این مراسم، تعداد طرح‌های کاربردی و تقاضا محور خاتمه یافته در این دانشگاه را طی پنج گذشته ۱۳ مورد، تعداد طرح‌های تحقیقاتی درون دانشگاهی را  ۵۲ عنوان، تعداد مقالات بین‌المللی را ۷۹ مورد و تعداد مقالات مشترک با پژوهشگران خارجی را ۵۷ عنوان مقاله، عنوان کرد.

 دکتر مینو قره بگلو  ادامه داد: دانشکده‌های معماری و حفاظت آثار فرهنگی دانشگاه هنر اسلامی تبریز رتبه‌ای بالاتر از میانگین فعالیت پژوهشی را کسب کرده‌اند.
بر اساس این گزارش، در این مراسم از دکتر یونس اصغرزاده سخاوت به عنوان پژوهشگر برتر آذربایجان شرقی در گروه علمی هنر و پژوهشگر منتخب دانشکده چند رسانه‌ای، استاد رحیم چرخی به عنوان منتخب بخش آثار بدیع و ارزنده هنری، دکتر اکبر عابدی به عنوان پژوهشگر منتخب دانشکده حفاظت آثار فرهنگی،  دکتر علی وند شعاری، پژوهشگر منتخب دانشکده فرش، دکتر احد شاه حسینی، پژوهشگر منتخب دانشکده طراحی، دکتر آزیتا بلالی اسکویی، پژوهشگر منتخب دانشکده معماری و شهرسازی، دکتر فرنوش شمیلی، پژوهشگر منتخب دانشکده هنرهای تجسمی،  دکتر مهدی محمد زاده، پژوهشگر منتخب دانشکده هنرهای صناعی تجلیل شد.