تاریخ : يکشنبه 24 اسفند 1399
کد 1819

همایش بین المللی یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی با حضور رئیس مجلس در تبریز برگزار شد.

این مراسم که با حضور اقشار مختلف مردم، خانواده شهدا، نمایندگان مجلس و روسای دانشگاهای استان در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار شد، رئیس مجلس، اظهار داشت: شیخ محمد خیابانی یکی از اسوه‌های این مرز و بوم است لذا همه ما ایرانی‌ها به آذربایجان غیور افتخار می‌کنیم.

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه هنر اسلامی تبریز ، همایش بین المللی یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی با حضور رئیس مجلس در تبریز برگزار شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: مبارزه و ایستادگی در تاریخ یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های مردم آذربایجان غیور است لذا تاریخ معاصر این سرزمین با مجاهدت و ایستادگی در راه حق گره خورده است. مردم آذربایجان در دوران مشروطه، مبارزات انقلاب اسلامی و در دوران دفاع مقدس به گونه‌ای تاریخ‌ساز شدند که مردم ایران به آنها افتخار می‌کنند.

قالیباف تصریح کرد: این افتخارآفرینی از دهانه فاو که گرم‌ترین نقطه مرزی محسوب می‌شود تا قله‌های سر به فلک کشیده شمال غرب کشور در دوران دفاع مقدس مشهود بوده و خون گرم این عزیزان در دفاع از میهن عزیزمان بر زمین ریخته شده است. با اینگونه توصیف ها، تبریز شهر اولین‌ها است و وصف نخبه پروری برای آذربایجان، حرف حقی بوده و این ویژگی زیبنده مردم این سرزمین است.

وی ادامه داد: در طول عمر خویش خصوصاً در دوران 8 سال دفاع مقدس، دفاع از حرم اهل بیت و درخشش لشکر عاشورا، غیرت دینی، اسلامی و ایرانی این مردم را مشاهده کردم؛ هیچ‌گاه از خاطرم فراموش نمی‌شود در عملیات والفجر1 که عملیات سختی بود، لشکر امام رضا (ع) و عاشورا در کنار یکدیگر عملیات می کردند؛ در حال عبور از معبر، یک بسیجی از لشکر عاشورا را دیدم که مجروح بر زمین افتاده بود اما درخواستی برای جابه‌جایی خودش نداشت و فقط حواسش بود که رزمندگان مسیر درست را در معبر مین طی کنند. آن بسیجی مصداق شجاعت یک قهرمان آذربایجانی است. این رزمنده در لشکری فعالیت می‌کرد که فرماندهی آن برعهده شهید باکری به عنوان نماد اخلاق، ادب و قدرت در فرماندهی بود.

قالیباف خاطرنشان کرد: تاریخ نشان داده این سرزمین پای اسلام و ایران عزیز ایستاده است و مجاهدان آن که برخاسته از مکتب قرآن و اهل بیت هستند، با استعمار و استکبار مبارزه کرده‌ و در مقابل نفوذ کوتاه نیامده‌اند، لذا شهید شیخ محمد خیابانی یکی از این شهدا محسوب می‌شود که نماینده مردم غیور آذربایجان در مجلس نیز بوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی به همت نمایندگان آذربایجان شرقی این توفیق را به دست آورد که به مناسبت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی این همایش بین‌المللی را برگزار کند زیرا این شهید عزیز یکی از مبارزان با استکبار محسوب می‌شود.