تاریخ : سه شنبه 4 آبان 1400
کد 1876

متن پیام ویدیویی ریاست محترم دانشگاه هنر اسلامی جناب آقای دکتر کی نژاد

خطاب به دانشجویان عزیز به مناسبت آغاز سال جدید تحصیلی

بسم الله الرحمن الرحیم
با درود به روان پاک شهدای اسلام و امام شهیدان، توفیق همه خدمت گذاران اسلام و مسلمین بویژه مقام معظم رهبری را از خداوند متعال خواهانم.  بسیار خوشحالم که در این ایام مبارک ربیع شاهد حضور شما عزیزان دانشجو بصورت حضوری ویا نیمه حضوری در صحن دانشگاه هستم میلاد باسعادت نبی مکرم اسلام (ص) و امام صادق(ع) و هفته وحدت را تبریک عرض می کنم .  خدا را شاکریم که در جمهوری اسلامی  با تمام گرفتاری هایی که  ویروس منحوس کرونا بوجود آورد، آموزش کشور تعطیل نشد. البته صحن خالی دانشگاه برای ماها که سال های طولانی با عزیزان دانشجو بویژه دانشجویان دوره كارشناسي مانوس بودیم  تعطیلی کلاسهای حضوری بسیار غمناک است.  انشا الله هر چه زود تر با رفع ویروس کرونا  شاهد حضور مجدد شما عزیزان باشیم . تنها دانشگاهی که  در کشور،  دانشکده چندرسانه‌ ای دارد دانشگاه هنر اسلامی است. برای همین بود که بحمدلله از دوم اسفند همان سالی که بیماری کرونا شروع شد ما توانستیم کلاسهای مجازی و غیرحضوری را برگزار کنیم. البته ما  دانشجویان کارآفرین نیز داریم که همیشه حتی در دوران کرونا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی  در دانشگاه حضور داشته و دارند. اما آرزو و ایده آل ما حضور تمامی دانشجویان عزیز در دانشگاه و مشارکت در همه فعالیت‌های دانشگاهی است که برای آنها برنامه ریزی کرده‌ایم.
از دوسال گذشته کلاسهای ما نیمه حضوری بودند و کلاسهای عملی که بیشتر  بصورت کارگاهی و میدانی هستند بصورت فشرده برنامه ریزی و برگزار کرده ایم.  چنانکه کلاسهای نظری نیز با مشکل مواجه بشود این کلاس ها را  بصورت نیمه حضوری و مجازی برگزار می‌کنیم.
اما  از برنامه‌های دانشگاه ما ارتباطات بین المللی است تحت عنوان ارسیکا که هنر مندان کشور های اسلامی هر دو سال یک بار و حدود ده روز در دانشگاه حضور پیدا می کنند و با تولید آثار هنری تعامل خوبی با دانشجویان برقرار کرده و دانشجویان ما نیز  تجربیات مفیدی کسب می کنند. حتی بعضا بعد از  بازگشت آنها به کشورهای خودشان این تعامل ادامه پیدا می کند و گاه اتفاق می‌افتد که آن هنرمندان ازسبک هنری شیعی نیز الگو می‌گیرند.  امسال  بخاطر شرایط پیش آمده نمایشکاه بین المللی به  اردیبهشت ماه سال آینده موکول شد تا انشاالله مشکلات به نوعی برطرف بشود و بتوانیم از حضور ٦٠الي ٧٠ نفر از هنرمندان جهان اسلام در دانشگاه استقبال بکنیم و شما هم از نزدیک با هنر این هنر مندان آشنا شوید. هنر مندانی که به تشخیص سازمان کنفرانس اسلامی تحت عنوان هنرمندان برجسته کشورهای اسلامی - بجزيك کشور - در این نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند .
در این دانشگاه،  هنر ایرانی اسلامی که با روح اسلامی عجین شده است تدریس می شود و این موضوع در نوع خودش بی نظیر است. بنده در این پیام ویدیویی برای عزیزانی که امکان حضور در دانشگاه ندارند و فرزندان من هستند توصیه‌هایی را عرض می کنم : اول اهتمام جدی به فعالیت های ورزشی است. حتما می توانید با تربیت بدنی دانشگاه در تماس باشید حتی برای دوره مجازی هم این عزیزان برنامه ریزی کرده اند ، در رسانه های مختلف هم برنامه هایی هست ، از فعالیت های ورزشی بویژه در این ایام  به هیچ وجه فاصله نگیرید . توصیه دوم من برای شما عزیزانم  در دانشگاه که هنر اسلامی است انس با قرآن کریم است. در اوقاتی که فرصت دارید زمان‌هایی که به دلیل ویروس کرونا در خانه هستید با قرآن بیشتر انس بگیرید. با مراجعه بیشتر به قرآن و با آشنایی بیشتر با این کتاب آسمانی  بهتر می توانید هنر اسلامی ایرانی را توسعه بدهید و نو آوری داشته باشید .
الحمدلله دانشگاه ما که  بیست و یک سال از تاسیس آن میگذرد ارزیابی که دیگران از آن کرده اند  حتی غیر مسلمان ها ی خارج از کشور این بوده  که این دانشگاه  هم در نوآوری در هنر و هم به عنوان مبلغ هنر اسلامی حرف اول را در دنیا می زند .
 در داخل دانشگاه حدود سی و پنج کارگاه هنری تولیدی وجود دارد که خود دانشجویان آنها را اداره می‌کنند و آثار هنری تولید شده را هم در داخل کشور عرضه می‌کنند و هم صادر کرده‌اند. توصیه  عمده من به دانشجویان تبريزی است که اگر بتوانند در کنار این دانشجویان عزیز که خودشان استاد کار شدند و زمانی شاگرد دانشجویان هنرمند قبلی بوده‌اند مشغول فعالیت شوند. این یکی از ویژگی های دانشگاه ماست که دانشجو پس از دانش آموختگي صرفا یک گواهی كارشناسي ندارد بلکه با یک کار  هنری نیز که علاقمند هست آشنا می‌شودو تسلط پیدا می کند و خودش هم پس از چندین سال معمولا از سال دو به بعد، صاحب کارگاه می شود و آن وقت دانشجویان جدید دیگر زیر دست اینها مشغول می‌شوند .

اما توصیه من به دانشجویان عزیزی که شهرستانی بوده و در تبریز حضور ندارند این است که در کارگاه های هنری شهرهاي خود و در کنار  هنرمندان تعلیم ببینند بعضی ها شغل والدینشان هنری است و یا اقوامشان کار هنری دارند. در هرحال برای کارگاه هایی که محیط سالم داشته باشد عزیزان بروند پیش این هنرمندان و در ایام فراغت  هنرتجربی را تعلیم ببینند. بعد هم در کنار یادگیری  هنر سنتی می‌توانند با روش های علمی به همین هنر مندان کمک کنند. اینها تجربه بیست ساله دانشگاه است.
موزه دانشگاه را بازدید حضوري يا مجازي کنید آثار تولید شده دانشجویان در این موزه قرار دارد  و همچنین آثار فروشی دانشجویان که در کنار پردیس دانشگاه و دانشکده معماری  قرار گرفته حتما بازدید نمایید.
عزیزان من! انقلاب ما انقلاب فرهنگی بود و مثل سايرين  سیاسی هم است منتها به مرور زمان  بعضی اوقات از امور فرهنگی غافل شده و خیلی به آن نپرداخته‌ . با این فضای مجازی هم که  فضای واقعی نيست بیشتر افراد به سمت و سوی سیاسی کشیده شده اند توصیه من برای شما عزیزان این است که ضمن اینکه دانشجو باید کار سیاسی بکند ولی سیاست باز نباید باشد .  تفکر بسیجی دربسیاری از مشکلات این کشور را نجات داده  این تفکر بسیجی را باید حفظ بکنیم در عین حال باید به خودسازی هم بپردازیم . حتما عزیزان با فعالیت های فرهنگی دانشجویی، بسیج ، کانون های مختلفی که هست و انجمن های علمی و همینطور هیآت دانشجویی اگر در تبریز هستند در خود دانشگاه و اگر در شهرستان هستند بادر گاه دانشگاه ارتباط داشته باشند.
در رابطه با بحث کتابخانه به سایت دانشگاه مراجعه و استفاده کنید . بالاخره این کتابخانه عظیم امتیاز بزرگی برای دانشجویان بوده و علیرغم کرونا   الحمدلله  تسهیلات خوبی فراهم شده تا دانشجویان عزیز بتوانند استفاده کنند.
برای همه شما و خانواده های محترمتان آرزوی سلامتی و موفقیت را دارم و به خانواده های محترم عرض می کنم اگرکلاسهای دانشگاه  به صورت حضوری شروع بشود اصلا نگران بچه هایتان نباشید . این تضمینی که من برای شما می دهم به عنوان یک فردی که چهل و پنج سال  در دانشگاه ها بوده‌ام و بیش از سی سال  مسئولیت دانشگاه را بر عهده داشته‌ام هست . یقین بدانید  اگر به اطمینان کامل نرسیدیم از فرزندان عزیزتان دعوت به حضور در دانشگاه نخواهیم کرد و اگر به آن نقطه رسیدیم حتما اعتماد کنید ما هم حداکثر سعی مان را خواهیم کرد که خدای نکرده برای فرزندان شما که  فرزندان معنوی ما هستند به هیچ عنوان از این نظر آسیبی  به ایشان نرسد.
و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته