تاریخ : چهارشنبه 1 دي 1400
کد 1902

ريیس اندیشکده فرهنگ: سند الگو به ایجاد دنیایی آباد و آزاد توجه ويژه دارد

ريیس اندیشکده فرهنگ مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: سند الگو به رشد و بالندگی انسان، عدالت اجتماعی و اقتصادی، انتفاع انسانیت، ایجاد روابط انسانی، ایجاد دنیایی آباد و آزاد و ایجاد حکومتِ حق، به طور ویژه توجه دارد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه هنر اسلامی تبریز به نقل از  دفتر ارتباطات مركز الگوي اسلامي ايراني پيشرفت، دکتر محمدعلی کی‌نژاد در گفت و گويي الزامات فرهنگی را لازمه تحقق سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت دانست و گفت: مقام معظم رهبری، دهه چهارم انقلاب اسلامی را دهه پیشرفت و عدالت نامیدند و برای تحقق این هدف، تدوین سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را مطرح کردند.
رئیس دانشگاه هنر اسلامی ادامه داد: یکی از حوزه‌های مهم و تأثیر‌گذار در سند الگوي اسلامي ايراني پيشرفت بُعد فرهنگي است. از نظر سند، فرهنگ عمومی، سنگ بنا و محور پیشرفت و توسعه همه‌جانبه است و بدون توجه به آن تمام تلاش‌ها برای رسیدن به اهداف و پیشرفت مدنظر الگو ناکام خواهد ماند.
وي با تبيين معاني واژگان به كار رفته در نام سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، گفت: الگو، مدل یا نظریه‌ای است که موجب تغییر و اصلاح از وضع موجود به وضع مطلوب می‌شود و اهداف پیشرفت را بر اساس مواضع و اصول تعریف شده تبیین و راهبری می‌كند. واژه اسلام، مُبَین این معناست که مبانی نظری، فلسفی و انسان‌شناختی اسلامی بر الگو، تأثیرگذار است و آموزه‌های آن، یکی از ارکان اصلی است. واژه ايراني، بیان‌کننده شرایط مختلف کشور ایران و اختصاص الگو به آن است. واژه پیشرفت نیز به معنای فرآیند حرکت از وضع موجود به وضع مطلوب است و با مفاهیمی چون توسعه به مفهوم رایج غربی کاملا متفاوت است.
ريیس اندیشکده فرهنگ مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در ادامه گفت: سند الگو، با توجه به ماهیت و تعریف خود الزامات خاصی دارد که یکی از موارد بسیار مهم و مؤثر آن، الزامات فرهنگی است. فرهنگ مثل هر مقوله اجتماعی ديگري نیازمند مدیریت و مهندسی است و نگاه الگو به آن، نگاه معقولِ اسلامی و به دور از هر گونه افراط و تفریط است. در مقوله فرهنگ، رفتار حکومت باید دلسوزانه و مثل باغبان باشد تا اقدام لازم را به موقع انجام دهد.
دکتر محمد علی كي نژاد ادامه داد: فرهنگ ملت، منشأ عمده تحولات است و عوامل گوناگونی در فرهنگ اثر می‌گذارد. عاملی که ملتی را به خواب و رکود یا حرکت و ایستادگی، به تحرک و فعالیت تولیدی و یا به بیکارگی و خمودی وا می‌دارد، فرهنگ ملی است. فرهنگ، محصول تعریف جمعی از جامعه است و در همه حرکات و تحولات و عناصر تشکیل‌دهنده هویت جامعه، اثرگذار است. با این حال، خود فرهنگ نیز دستخوش تغییر است و با مدیریت و تغییر عوامل اثرگذار، دچار تغییر می‌شود.
وي در پايان با اشاره به مهمترين ويژگي هاي سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، گفت: سند الگو که اعتلای فرهنگ را هدف اصلی خود قرار داده است به الزامات آن همچون رشد و بالندگی انسان، عدالت اجتماعی و اقتصادی، انتفاع انسانیت، ایجاد روابط انسانی، ایجاد دنیایی آباد و آزاد و ایجاد حکومت حق به طور ویژه توجه دارد.