تاریخ : شنبه 4 دي 1400
کد 1903

آغاز بکار ششمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی

4 آذر ماه 1400
در ابتدای کنگره ریاست محترم دانشگاه به ایراد سخن پرداختند و بیان نمودند اسلام وتمدن اسلامی از همان آغاز به تولید علومی پرداخت که امروزه به علوم اسلامی معروف هستند. اندیشمندان اسلامی از همان شروع،برای تولید علوم اسلامی همزمان با تالیف ، به امر اقتباس و بومی سازی نیز توجه ویژه نموده اند. بومی سازی علوم انسانی و هنرهای جدیدی که در عرصه جهانی تولید میشود بر خلاف ادعای مخالفان، ایده ای متعصبانه و علم ستیزانه نبوده بلکه یک ضرورت انکار ناپدیر اسلامی سازی جامعه و سبک زندگی آن است.
بی‌توجهی محققان حوزه هنر و علوم انسانی به مبانی و آموزه های دینی موجب آسیب های جبران ناپذیر در حیات فردی، اجتماعی، سیاسی  و فرهنگی خواهد شد. نباید فراموش کرد که علوم انسانی روح سایر علوم است و رویکردهای سایر علوم و نقشه راه آنها را، علوم انسانی ترسیم می‌ کندلذا هر گونه انحرافی علوم انسانی موجب کج روی در همه زمینه هاي دیگر علوم خواهد شد.
من برگزاری چنین برنامه هایی را نشانه اهمیت هنر و علوم انسانی در انقلاب اسلامی و کشور مان می دانم.جریان  اسلامی سازی هنر و علوم انسانی سالهاست که با سیاست گذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و راه اندازی شوراهای اقماری مختلف مثل شورای تحول در علوم انسانی و هنر، و يامركز الگوی اسلامی ايراني پیشرفت براي پنجاه سال آتي توسط مقام معظم رهبري اين حكيم  حاذق پیگیری می شود. اساسا تاسیس دانشگاه هنر اسلامی تبریز نیز در همین راستا و در     پاسخ به دغدغه های راستین ايشان در اسلامی سازی هنر بوده است. دانشگاه، انجام این نوع فعالیت های علمی و فرهنگی را رسالت خود دانسته و امیددارد که در امر گفتمان سازی هنر اسلامی در سطح ملی و بین المللی گامهای موثری برداشته باشد. در همین راستا در دو دهه گذشته با برگزاری چندین برنامه ادامه دار بین المللی مثل جشنواره و کنگره بین المللی هنرهای اسلامی سازمان كنفرانس كشورهاي اسلامي ، کنگره بین المللی معماری اسلامی و چندین برنامه ملی دیگر، طراحی و راه اندازی دهها رشته جدید در حوزه هنر و معماری وشهرسازي اسلامی و امروز با کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی با افتخار در این مسیر گام بر می دارد.
برگزاری این برنامه ها تاکنون سبب شده جریان فعالی در حوزه تحول هنر با رویکرد اسلامی در کشور ترویج پیدا کند و عملا بستر علمی نوپا در این حوزه فراهم شود. این نوپایی در بخش‌های مختلف و در راستای تعریفی روشن، مستدل و قابل دفاع از هنر اسلامی مبتنی بر مبانی دین و آموزه های اسلام و تربیت متخصصین این حوزه نمود پیدا کرده است.
سخن آخر اینکه یرای تحول و بومی سازی علوم انسانی، هرچند برگزاری این نوع کنگره ها بعنوان ابزار گفتمان سازی بشدت ضروری است اما جریان اصلی تحول وبومی سازی و اسلامی سازی علوم انسانی و هنر بایستی در میدان عمل و تسلط اساتید،  محققین و دانشجویان وطلاب این حوزه بانجام رسد. ارایه نظریه های بروز و کار آمد از یک طرف و کاربست این نظریه ها جهت حل مشکلات اجتماعی حوزه علوم انسانی و هنر از سوی دیگر گامهای ضروری این جریان هستند.
در ادامه دکتر مهدی محمد زاده رئیس کمیسیون هنر اسلامی کنگره با اشاره به اینکه امسال شاهد برگزاری ششمین دوره کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی توسط مجمع عالی علوم انسانی هستیم از مسئولین این مجمع بویژه جناب آقای حجت الاسلام و المسلمین دکتر غلامی و دکتر شریفی بابت راه اندازی کمیسیون هنر اسلامی و واگذاری آن به دانشگاه هنر اسلامی تبریز بعنوان دانشگاه تخصصی هنر و معماری اسلامی تشکر و قدر دانی کردند و ابراز امیدواری نمودند که با تداوم این کنگره در سال های آینده با همکاری مجمع، نسبت به گفتمان سازی بنیادین در حوزه هنر اسلامی اقدام گردد سپس حضرت حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه محبوب شهر تبریز، دکتر فهیمی فر سخنران مدعو و دکتر کریم میرزائی دبیر کمیسیون هنر اسلامی به بیان اهمیت موضوع علوم انسانی اسلامی پرداختند
لازم بذکر است نشست های تخصصی کمیسیون در روز های یکشنبه تا سه شنبه بصورت مجازی برگزار خواهد شد