تاریخ : چهارشنبه 3 فروردين 1401
کد 1931

نمایشگاه هنرمندان دانشگاه هنر اسلامی تبریز در روسیه

به گزارش روابط بین الملل دانشگاه هنر اسلامی از مسکو، همزمان با آغازین روز‌های سال نو، نمایشگاهی از آثار فاخر دانشگاه هنر اسلامی تبریز در مسکو برپا شده است.
این نمایشگاه در قالب جشنواره روز‌های فرهنگ و هنر ایران در روسیه بر پا شده و در آن انواعی از صنایع دستی و هنری، که حاصل ذوق و سلیقه هنرمندان جوان دانشگاه هنر اسلامی تبریز ، در معرض دید علاقمندان به فرهنگ و هنر ایرانی-اسلامی قرار گرفته است.
در بخش فرش و گلیم، یکی از آثار ارزشمند و منحصربفرد این دانشگاه، که «فرش ابریشم دو روی قرآن کریم» است، برای نخستین‌بار در روسیه به نمایش درآمده است.
این فرش ابریشمی با تکنیکی خاص بافته شده و با استفاده از قلاب ریز، صفحات قرآن کریم به صورت پشت و رو در آن نقش بسته است.
در بخش کاشی و سرامیک با لعاب فیروزه‌ای تبریز نیز انواعی از تزیینات سرامیکی، مشبک‌کاری، برجسته‌کاری، حکاکی و نقاشی روی سرامیک به تماشا گذاشته شده است.
هنر چوب، شامل خراطی، منبت ریزقلم، معرق، درودگری جعبه و بسته‌بندی، بخش دیگری از آثار عرضه شده در این نمایشگاه است.
قلم‌زنی برجسته روی انواع فلزات، از جمله مس و نقره، زیور آلات با طرح‌های اصیل ایرانی و اسلامی و حجم‌زنی روی فلز، در کنار صنایع چرم و کیف، بخش دیگری از آثار هنرمندان دانشگاه هنر اسلامی تبریز به شمار می‌رود.

زهرا جهانی عیسی‌لو، زهرا عباسی، دانشجویان دانشگاه هنر اسلامی تبریز و مجید عابدی دانش آموخته و هنرآفرین دانشگاه هنر اسلامی تبریز و دکتر سیدمحمد میرشفیعی دانش آموخته و عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز به سرپرستی سعید کاوه دانش آموخته، عضو هیات علمی و مدیر مرکز رشد فناوری های نرم و صنایع فرهنگی
و هنرآفرینی دانشگاه، جدیدترین آثار و نوآوری‌های عرصه هنر و صنایع دستی را در این نمایشگاه عرضه کرده‌اند.
جشنواره روز‌های فرهنگ و هنر ایران، با همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه، رایزنی فرهنگی کشورمان و مرکز اسلامی مسکو برپا شده و به مدت یک هفته ادامه خواهد یافت.