تاریخ : شنبه 10 دي 1401
کد 2032

دومین کنفراس بین المللی معماری، عمران، شهرسازی، محیط زیست و افق های هنر اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب

تالار بعثت دانشگاه / 8 دیماه 1401
 

بسمه تعالی
 
«امروز کشور به دانشگاهی که حقیقتاً اسلامی باشد، نیازمند است. در دانشگاه اسلامی علم با دین و تلاشگری با اخلاق و تضارب افکار با سعه صدر و تنوع رشته ها با وحدت هدف و کار سیاسی با سلامت نفس، تعمق و ژرف نگری با سرعت عمل و خلاصه دنیا با آخرت همراه است. چنین دانشگاهی است که کشور را آباد می کند و به نظام اسلامی آبرو می بخشد و به پیشرفت توأم علم و اخلاق در جهان کمک می­کند». مقام معظم رهبری
   جامعه ایران اسلامی با رویکرد الهی که جهانبینی اسلامی و انقلابی را مبنای شئون ِ گوناگون زندگی خود قرار داده، آموزش عالی متناسب با مبانی و ارزشهای اسلامی می خواهد داشته باشد تا با تربیت متفکران و مدیران، به ترویج و تعمیم ارزشها در جامعه اسلامی مبادرت ورزد. احیای هویت تمدنی اسلامی، مستلزم رشد متوازن و همه جانبه ابعاد فرهنگی، علمی، سیاسی و اجتماعی کشور است که در مسیر تعالی آن، دانشگاه­ها نقش پیشران و کلیدی را بر عهده خواهند داشت.
   پیرو بیانات مکرر رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و تاکید حرکت به سمت اسلامی شدن دانشگاه­ها، تلاش­های زیادی در این راستا انجام شد که غالباً به فعالیت­های تنظیم اسناد مرتبط شورای عالی انقلاب فرهنگی گردید. سند دانشگاه اسلامی خروجی چنین فعالیت­هایی در سطح حاکمیتی بود، که پیشینه ای بیش از دو دهه دارد. با توجه به چشم انداز نظام آموزش عالی به منظور کسب مرجعیت علمی و فرهنگی در منطقه و جهان اسلام باید اساتید عالم، متدین، عدالتخواه و آزاداندیش تربیت‌یافته در مکتب اسلام و انقلاب، مسئولیت پذیر در عرصه های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی با توانایی تربیت متخصصانی متدین و متعهد و دانشمندانی برتر باشیم که در راستای تمدن نوین اسلامی و بیانیه گام دوم انقلاب محقق خواهد شد.
   اینجانب در مسئولیت های مرتبط با تنظیم سند در راستای لبیک به فرمان معظم له و ادای دین به جامعه علم و دانش این مرزو بوم با تفکر تبیین و اقدام دانشگاه اسلامی به تاسیس دانشگاه هنر اسلامی تبریز، بعد از تاسیس دانشگاه صنعتی سهند با رویکرد تحقق دانشگاه اسلامی در عمل نمودم.
که انشاءالله جهت تراوش معنویت در زندگی انسانها با کمک هنر اسلامی این دانشگاه ها به رسالت خود عمل کنند.
   اما از نگاه مفهومی به موضوع، در هر زمینه ای که هنر وارد شده، باعث ماندگاری و تاثیرگذاری بیشترگردیده است. و نباید فراموش کنیم که حضرت آقا نیز براین باورند که هنر، زبان رسايي براي همه موضوعات و بخصوص موضوعات پيچيده اي مثل خود انقلاب است.
   مهمترین ضرورت برای این امر، فرمایشات مقام معظم له در زمینه هنر است و توجه همه جانبه به سند راهبردی و مهم بیانیه گام دوم انقلاب، که همان خودباوري را که ما در عرصه هاي ديگرِ انقلاب در جاهايي مشاهده کرديم و دنيا را به خودش متوجّه کرد - در زمينه صنعت، در صنایع نظامی برای امنیت کشور و در زمينه هاي علمي، واقعاً ما کارهايي کرده ايم که دنيا متوجّه آنها شده است - در زمينه هنر هم بلکه بتوانيم ان شاءالله کارهايي بکنيم که شاخصه ي ملت بزرگ ايران و انقلاب بزرگمان باشد که هدف دانشگاه هنر اسلامی تبریز است که نمود آن در نمایشگاه هنر و صنایع دستی جهان اسلام(ارسیکا)، وابسته به کنفرانس سران کشورهای اسلامی که چهار دوره طی ده سال اخیر در دانشگاه هنر اسلامی تبریز برگزار گردید و اخیراً برای پنجمین دوره تفاهم نامه آن را امضاء کردیم و بافت فرش قرآن عشق یا ساخت ضریح تل زینبیه در دانشگاه، قابل مشاهده است.
   با عنایت به رهنمودهای مقام معظم رهبری در راستای مراحل پنج گانه در جهت تحقق تمدن نوين اسلامی در کشور، موارد زیر قابل توجه می باشد:
1- پیروزی انقلاب اسلامی 2- تثبیت نظام جمهوری اسلامی 3- تحقق دولت اسلامی4- تحقق جامعه اسلامی 5- تحقق تمدن نوین اسلامی
   در چنین نقطه‌ی عطفی، رهبر عالم انقلاب اسلامی با صدور «بیانیه‌ی گام دوم انقلاب» و برای ادامه‌ی این راه روشن، به تبیین دستاوردهای چهار دهه‌ی نخست انقلاب (گام اول) پرداخته و توصیه‌هایی اساسی به‌منظور «جهاد مستمر برای ساختن ایران اسلامی بزرگ» را در گام دوم  انقلاب که ان شاالله «دومین مرحله‌ی خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی» خواهد بود و «فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی» را رقم خواهد زد، را پیش روی دانشگاهی ایران اسلامی قرار داده اند.
طبق فرموده مقام معظم رهبری «‌آشکارترین وسیله‌ی عزّت و قدرت یک کشور دانش و پژوهش است» لذا بایستی در دانشگاهها این مهم مد نظر قرار گیرد و با محوریت علوم اسلامی و اخلاق و معنویت در راستای حل نیازهای جسمی و روحی بشری گام برداشته و دستاوردهای دانش و فنّاوری خود را ارتقا داده و در خدمت جهان اسلام قرار دهیم. ما در آغاز راهیم و با نیت خالص و در راه رضای خدا در زمینه هنراسلامی، معماری اسلامی و شهرسازی اسلامی و سایر علوم مرتبط از مرزهای کنونی عبور کرده و انشاءالله در عرصه های جهان اسلام تاثیرگذاری بالایی خواهیم داشت.
   ایام شهادت حضرت زهرا(س) با ورود شهدای گمنام به دانشگاه هنر اسلامی، در این هفته ها که فتنه دشمنان در کشور را شاهد بودیم، الحمدلله شاهد رفراندومی در جای جای ایران اسلامی با تشییع شهدا وشکست مفتضحانه دشمن شدیم. قرارگاه چندرسانه ای را برای اولین بار در کشور تاسیس کردیم چراکه سکوت دربرابر فتنه خیانت است. حتی برای افشاء دروغ پردازی های فضای مجازی و استفاده صحیح از نعمت فضای مجازی احساس وظیفه کردیم که بایستی انقلابی به‌پا خاست و در حوزه دانش و پژوهش و فناوری جهاد علمی و رسانه ای نمود.  
 
   امروز با افتخار مدل دانشگاه هنر اسلامی تبریز به عنوان دانشگاه اسلامی در عمل جهت بهره برداری سایر دانشگاه­ها به ساحت مقدَس مقام معظم رهبری، براساس سند دانشگاهی اسلامی و با رویکرد موازین بیانیه گام دوم انقلاب، تقدیم جامعه دانشگاهی شد که امید است مقبول درگاه حق تعالی باشد. همچنین رونمایی از سرود بیانیه گام دوم انقلاب که با نقش کلیدی هنر در تمدن سازی در آستانه روز بصیرت و میثاق ملت با ولایت(9 دی) که یاد و خاطره اش گرامی باد، از اقدامات مهم این دانشگاه می باشد.
   بنده بعنوان مسئول اندیشکده فرهنگ الگوی اسلامی و ایرانی که درحال تدوین سند 50 سال پیشرفت کشور هستیم، از تمامی پژوهشگران دعوت می نمایم که در سومین کنفرانس بین المللی معماری، عمران، شهرسازی، محیط زیست و افق های هنر اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب شرکت نموده و می خواهم، با حضور نیروهای جوان و انقلابی هر ساله افق های نوینی از این بیانیه ارزشمند را واکاوی و در برنامه خود قرار دهند. امید است با برجسته کردن ارزشهای معنوی در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی، پژوهشگران در علوم مختلف تمامی موارد بیانیه گام دوم انقلاب که گنجینه ارزشمندی از توصیه ها و اصول راهبردی است را مورد مطالعه و بررسی قرار داده و با علوم تخصصی خود پیوند دهند و انشاءالله در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی و سبک زندگی اسلامی ایرانی موثر واقع گردند و هنر، معماری، عمران و شهرسازی اسلامی باهویت را تحقق بخشند.
                                       
والسلام علیکم و رحمه الله