تاریخ : شنبه 6 اسفند 1401
کد 2052

سید متین هاشمی عکاس جوان ایرانی برنده جایزه ویژه هشتاد و سومین مسابقه بین المللی عکاسی ژاپن (آساهی شیمبون) شد.

عکس هاشمی با نام «ذوالجناه» از مجموعه «آنها می‌بینند» که روایتی ست از عمل های چشم حیوانات توسط دکتر غفارزاده که نزدیک به دوسال عکاسی شده موفق به کسب جایزه ویژه در مسابقه عکاسی آساهی شیمبون ژاپن شد.

متین هاشمی عکاس جوان تبریزی که  فعالیت جدی عکاسی را از ترم سوم دوران دانشجویی خود در دانشگاه هنر اسلامی تبریز و رشته چند رسانه‌ای، تحت نظارت استاد مرتضی تیموری شروع کرده است؛ او سابقه فعالیت با آژانس‌های nvp کانادا، sdn آمریکا، cortona ایتالیا و sooimages ایران را دارد و با خبرگزاری‌های داخلی نیز همکاری کرده است.
او، فینالیست مسابقه عکس سال مطبوعاتی لیتوانی 2020، مقام دوم جشنواره آندری استنین روسیه 2021, مدال نقره cpoy آمریکا 2020، تقدیر ویژه cpoy آمریکا 2020، فینالیست عکس مستند تلوزیونی 99، برنده دو‌دوره تندیس و دیپلم افتخار جشنواره تصویر سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، نامزد دریافت نشان سال مطبوعاتی ایران در سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰، کاندید دریافت طوبای زرین جشنواره هنر های تجسمی فجر در سال های ۱۴۰۰و ۱۴۰۱، برگزیده جشنواره جوانان تهران ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹، مقام اول جشنواره هنرهای تجسمی زاهدان، مقام دوم سوگواره حسینی اهواز، تقدیر ویژه جشنواره عکس ماه، مقام سوم عکس اربعین اهواز و چندین نمایشگاه بین المللی را در کارنامه خود دارد.


عکس هاشمی با نام «ذوالجناه» از مجموعه «آنها می‌بینند» که روایتی ست از عمل های چشم حیوانات توسط دکتر غفارزاده که نزدیک به دوسال عکاسی شده موفق به کسب جایزه ویژه در مسابقه عکاسی آساهی شیمبون ژاپن شد.
 
【نتایج داوری】
داوری هشتاد و سومین سالن بین‌المللی عکاسی (با حمایت آساهی شیمبون و انجمن انجمن‌های عکاسی سراسر ژاپن) به پایان رسیده است. ارسال‌های بین‌المللی فقط از طریق کانال آنلاین پذیرفته شد که در مجموع 5015 مورد از 72 کشور/منطقه به دست آمد که هند با 1086 بیشترین تولید را داشت.
【قضات】
آنجو (عکاس)
اتسوکو انامی (عکاس)
شینتارو شیراتوری (عکاس، رئیس APA)
توکیهیرو ساتو (عکاس، استاد دانشگاه هنر توکیو)
شیگرو ایتو   (مقامات از AJAPS)
یوتاکا ماتسویی (مقامات AJAPS)
تاکئو کاتو (دفتر مرکزی آساهی شیمبون توکیو، عکس) ویرایشگر چند رسانه ای
تورو ناکاتا (دفتر مرکزی آساهی شیمبون اوزاکا، عکس) ویرایشگر چند رسانه ای.

 
【بررسی کلی - دسته بندی های خارج از کشور و ژاپن】
بسیاری از ورودی‌های OVERSEAS CATEGORY از کشورهای در شرایط دشوار، مانند جنگ، کودتا، و بیماری‌های همه‌گیر وارد شده است. مردم در حالی زندگی می کنند که تمام تلاش خود را می کنند تا هر کجا که هستند ابراز وجود کنند. ما یک بار دیگر متوجه شدیم که هنر مرز ندارد. آثاری که انعکاس دهنده زمان و افکار مردم هستند، قدرت جذابی برای مخاطب دارند. تکنیک های روتوش به طور کلی عالی بود، اما طبق معمول، بسیاری از آثار بیش از حد اشباع شده بودند، بنابراین با بررسی دقیق محتوای آنها، آنها را مورد قضاوت قرار دادیم.

در JAPAN CATEGORY، آثار با استفاده از عکس‌های استوک برجسته بودند. تنها سه سال از فاجعه کرونا می گذرد، با این حال عکاسان هنوز نمی توانند آنقدر که دوست دارند عکاسی کنند. از سوی دیگر، افراد زیر 30 سال همچنان به کار چالش برانگیز برای بیان حال دست می زدند و طراوت در کارشان وجود داشت. گروه برتر با روش‌های عکاسی منحصر به فرد و تکنیک‌های پردازش تصویر بهبودیافته، سطح بالایی از کمال را نشان دادند. هنوز برخی از موضوعات استاندارد مانند جشنواره ها و مایکو وجود دارد. اگرچه انتخاب موضوع مناسب بسیار دشوار است اما امیدواریم در مسابقه بعدی شاهد آثار بدیع تری باشیم.