تاریخ : پنجشنبه 28 دي 1402
کد 2141

اولین نشست مشترک دانشگاه هنر اسلامی تبریز با شهرداران استان

با همکاری معاونت عمرانی استانداری آذربایجان شرقی
 
حرکت به سمت حکمت بنیان شدن، رسالت جدید دانشگاه هاست
رییس دانشگاه هنر اسلامی تبریز با تاکید براینکه رسالت اصلی این دانشگاه تربیت هنرمند متخصص متعهد هست، گفت: رسالت جدیدی که برای دانشگاه‌ها تعریف شده حرکت به سمت حکمت بنیان شدن دانشگاه‌ها است.
سجاد پاکزاد روز چهارشنبه در اولین نشست مشترک دانشگاه هنر اسلامی تبریز با شهرداران  استان، افزود:  واژه حکمت بنیان در خصوص دانشگاه‌ها عمر زیاد طولانی ندارد ولی در ایران از این مقوله بسیار استفاده شده و دانشگاه‌های قدیمی ایران حکمت بنیان بودند.
وی ادامه داد: آنچه که در دانشگاه حکمت بنیان اصل است این است که علم و دانش موجود نافع باشد در واقع به این معنی که خیر کثیر در آن وجود داشته باشد.
پاکزاد اظهار کرد: یکی از مظاهر علم نافع این است که دانشگاه بتواند نیازهای جامعه را شناسایی کرده و با توجه به تخصص و تجربه‌ای که دارد بتواند این نیازها را رفع کرده و راه حلی برای آن ارائه دهدتا این نیاز را در مسیر اجرایی شدن حل این مسئله حرکت دهد.
وی ادامه داد: دانشگاه هنر اسلامی تبریز که تنها دانشگاه هنر اسلامی در کشور است باید نقش خود را به خوبی در شهر اولین‌ها ایفا کند.
وی با اشاره به اینکه نگاه ما به شهر به مثابه یک پیکر زنده است که روح دارد و هنر نیز از این جنس است، اضافه کرد: شهرداران نیز در راستای عمل به رسالت خود که آبادانی شهرهاست صرفاً به بحث کالبدی و فیزیکی شهرها نمی‌پردازند بلکه روح زندگی نیز باید در یک شهر جریان داشته باشد.
وی با تاکید براینکه دانشگاه ها به خصوص دانشگاه تخصصی هنری قطعاً می‌تواند در این حوزه به مجموعه شهرداری‌ها کمک کنند، افزود: دانشگاه هنر اسلامی تبریز با حدود ۱۰۰ عضو هیئت علمی و نزدیک به ۳۰۰۰ دانشجوی هنر می‌تواند تخصص و تجربه خود را در اختیار شهرداران استان قرار دهد.
وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص امیدآفرینی در بین جوانان اظهار کرد:زمانی که اساتید دانشگاه در حوزه حل نیازهای جامعه ورود می کنند دانشجویان آنان نیز همراه خواهند شد که این ارتباط دانشگاه در حل مشکلات و نیازهای جامعه و آباد کردن شهرها موجب ایجاد احساس مفید بودن برای آن دانشجوی جوان خواهد بود.
 



هویت بخشی متناسب با اقلیم شهری باید مورد توجه قرار گیرد
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه باید الگویی از سوی دانشگاهیان برای احیای بافت تاریخی شهرهای استان ارائه شود، گفت: در طراحی شهری مشکلی که با آن مواجه هستیم شباهت همه شهرهای بزرگ و کوچک به یکدیگر است، باید هویت بخشی متناسب با اقلیم شهری مورد توجه قرار گیرد.
جبارعلی ذاکری روز چهارشنبه در اولین نشست مشترک دانشگاه هنر اسلامی تبریز با شهرداران  استان، افزود: دانشگاه هنر اسلامی تبریز یکی از دانشگاه هایی است که برای یک هدف مشخص شکل گرفته و متمایز از دانشگاه‌های دیگر است.
وی با اشاره به اینکه در طرح جامع شهرها و طرح جامع تفضیلی تمام نکات مربوط به شهرسازی مورد توجه قرار می گیرد، ادامه داد: ولی آنچه که شاید مغفول مانده و نیاز به توجه بیشتر دارد مباحث مربوط به طراحی شهری است.
ذاکری گفت: قیود و محدودیت‌هایی که در توسعه شهری برای بافت تاریخی تعیین می‌ شود نشان دهنده این است که همه می‌خواهند بافت تاریخی حفظ شود ولی نگاهی مغفول مانده که باعث می شود بافت تاریخی احیا و حفظ نمی‌شود .
وی با بیان اینکه برای صاحبان املاک در بافت تاریخی هیچ انگیزه‌ای برای حفظ و احیا یجاد نشده، اظهار کرد: الزاماتی تعیین شده که معتقدم اجرای آن الزامات به جای احیای بافت تاریخی موجب مخروبه شدن بافت می شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه دانشگاه بایستی ارائه کننده راهکارهای علمی و فنی برای احیای بافت تاریخی باشند، افزود: اگر در این بافت‌ها نمای رومی مصطلح غلط را  می‌بینیم به معنای این است که در قوانین، طراحی‌ها و اجرا مشکل وجود دارد.
وی اضافه کرد: کوچه‌های قدیمی ۴ متری را عقب روی می‌دهیم و به ۸ متری تبدیل می‌کنیم در واقع بافت موجود را تغییر می‌دهیم از یک سمت بر احیای بافت تاکید می‌شود از سمت دیگر تخریب بافت رخ می‌دهد.
در پایان نشست تفاهم نامه همکاری مشترک بین دانشگاه هنر اسلامی تبریز و معاونت عمرانی استانداری آذربایجان شرقی امضاء شد.