اجلاس روسای دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی پژوهشی و فناوری صبح امروز با حضور محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور، سید ضیاء هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی معاون اول رییس جمهور، حسین سیمایی صراف وزیر علوم، حجت الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها، علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و روسای دانشگاه ها در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.
حسین سیمایی صراف امروز (شنبه) در اجلاس روسای دانشگاه ها موسسات آموزش عالی، پژوهش و فناوری کشور در دانشگاه شهید بهشتی با حضور معاون اول رئیسجمهور، حجتالاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، حسین سیمایی صراف، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، سید ضیا هاشمی، معاون فرهنگی و اجتماعی معاون اول رئیس جمهور، در مرکز همایش های بینالمللی دانشگاه شهید بهشتی به شیوه برگزاری این اجلاس اشاره کرد و گفت: این اجلاس به طور سنتی در آغاز سال تحصیلی دانشجویان برگزار می شود و هدف از آن تصمیم گیری درست در حوزه آموزش عالی در شروع سال تحصیلی است.
وی اضافه کرد: دکتر عارف که خودشان مانند رئیس جمهور محترم از بدنه دانشگاه هستند همراهیهای ویژهای با دانشگاه دارند و با توجه به حضور رئیس جمهور محترم و دکتر عارف در هیئت دولت، من آینده بسیار روشنی را برای دانشگاه پیشبینی میکنم.
سیمایی افزود: همه ساله در آغاز سال تحصیلی دانشگاهها اجلاس روسای دانشگاهها آغاز میشود اما تفاوت این نشست با نشستهای گذشته در این است که جامعه دانشگاهی با امید و نشاط بیشتری به استقبال آغاز سال تحصیلی میرود.
سیمایی با اشاره به شعار وفاق ملی که توسط رئیس جمهور مطرح شده و توسط ارکان نظام و جامعه مورد استقبال قرار گرفته است اظهار داشت: وفاق ملی، به معنی کنار گذاشتن تفاوتها و عقاید نیست بلکه به این معنی است که با یکدیگر گفتگو کنیم و دو قطبیهای تصنعی را برای رسیدن به منافع ملی کنار بگذاریم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: برای رسیدن به شعار وفاق ملی، باید گفتگو، محور کار قرار بگیرد و دانشگاه باید مرجع گفتگو باشد و این خاصیت و ویژگی را به بقیه جامعه تسری دهد.
وی تاکید کرد: در ابقای مدیران فعلی و انتصاب مدیران جدید دانشگاهها یکی از شروط ما این است که توانایی و توانمندی اجماع و گفتگو با سلایق مختلف را داشته باشند، چرا که معتقد هستیم که دانشگاه توسط یک سلیقه فکری اداره نخواهد شد.
قدرت اجماعسازی، شرط انتصاب روسای دانشگاهها
سیمایی تاکید کرد: یکی از انتظارات ما این است که در این دوره بتوانیم دانشگاه را از سطح فعلی، یک مرحله ارتقا دهیم و آن رسیدن به بحث احساس مسئولیت اجتماعی است که با نیازهای جامعه جوابگو باشد.
وی تقویت ارتباط با جامعه و صنعت و نیز توجه به فرهنگ و هویت اسلامی ایرانی و برطرف کردن مشکلات پیرامون را از مسائلی دانست که در احساس مسئولیت اجتماعی دانشگاهها موثر است.
وزیر علوم دولت چهاردهم تاکید کرد: انتظار میرود که در دولت چهاردهم حکمرانی علمی در کشور حاکم باشد.
وی تاکید کرد: چیزی که ما هم اکنون میبینیم این است که حکمرانی شهودی و تکیه بر تجارب شخصی محور کار است؛ در حالی که باید حکمرانی علمی مبتنی بر تجربیات علمی و دادههای علمی و شواهد، مبنای کار قرار گیرد.
وزیر علوم از راهاندازی میز اقتصاد آموزش عالی در وزارت علوم خبر داد و گفت: متاسفانه کل بودجه آموزش عالی ۳ درصد بودجه کشور است و نقش آموزش عالی در تولید ناخالص ملی در حدود نیم درصد است که باید به چهار درصد افزایش یابد .
وی پیشنهاد کرد: برای حل مشکلات آموزش عالی سازمان سرمایهگذاریهای دانشگاهی با حداقل سرمایه ۵ همت تشکیل شود.
سیمایی گفت: علی رغم اهمیتی که پارکهای علم و فناوری در کشور دارند میزان بودجه این موسسات کمتر از یک همت است که باید به چهار همت افزایش یابد .
وزیر علوم در بیان چالشهای آموزش عالی نیز گفت: هم اکنون در شرایطی مواجه هستیم که کمیت آموزش عالی بر کیفیت سیطره یافته است و به دلیل مهارت اشتغال پایین، سطح اشتغال دانشجویان پایین است.
وی در بیان دیگر چالشهای آموزش عالی به مهاجرت نخبگان از کشور اشاره کرد و گفت: برای حل این مشکل برنامههای مختلفی را در نظر گرفتهایم که ساخت مسکن برای اعضای هیئت علمی به ویژه اعضای هیئت علمی جوان، احداث خوابگاههای متاهلی، مولدسازی اموال دانشگاهها برای حل مشکلات معیشتی اساتید و کارکنان و توسعه برنامههای آموزشی پژوهشی و فناوری و نیز جذب خارج از سلیقه نخبگان به عنوان اعضای علمی در مرکز جذب پیشبینی کردیم.
وزیر علوم تاکید کرد: مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم که برای پذیرش اعضای هیئت علمی در دانشگاهها فعالیت میکند، باید خارج از سلیقهها و تفکرات سیاسی عمل کند و به شرایط قانونی که نشان میدهد چه کسی میتواند در جمهوری اسلامی به عنوان هیئت علمی استخدام شود اکتفا کند.
سیمایی تاکید کرد: در کنار برنامههای توسعه آموزشی، پژوهشی و فناوری اولویت ما حفظ کرامت اساتید دانشجویان و کارکنان دانشگاهها است.
وی افزود: امسال ما در فضای روحی و روانی بهتری نسبت گذشته سال تحصیلی را آغاز میکنیم. اکنون نشاط و شوری در کشور حاکم شده و دانشجویان با نشاط بیشتر این سال را آغاز می کنند.
وی تاکید کرد: دانشگاه، باشگاه احزاب نیست که بخواهیم با سلایق حزبی به آن نگاه کنیم. بلکه باید تلاش کرد تا دانشگاه را به دور از نگاه های حزبی با شور و نشاط و توافق و وفاق ملی آغاز و اداره کرد. ما در این دوره امیدواریم علاوه بر تحقق وفاق ملی به احساس مسوولیت اجتماعی دانشگاه ها دست یابیم.
ضرورت توجه به اقتصاد آموزش عالی
وزیر علوم در حضور معاون اول رئیس جمهور به چند چالش در حوزه آموزش عالی گریزی زد و گفت: اقتصاد آموزش عالی در شرایط خوبی بسر نمی برد در حالی که طبق برنامه باید به چهار درصد برسیم همچنین برای ارتقا آموزش عالی باید تلاش کرد که در این راه از دولت درخواست یاری داریم زیرا کیفیت آموزش عالی در وضعیت خوبی بسر نمی برد.
وی به دیگر چالش های آموزش عالی اشاره کرد و اظهار داشت: ما در تعامل با جامعه جهانی علمی چالش هایی داریم که باید رفع شود، در کنار آن روند مهاجرت افزایشی و نگران کننده است. ما برای کمک به کاهش عوامل مهاجرت چند برنامه جدی در دستور کار داریم که نخست ایجاد مسکن اساتید به ویژه استادان جوان و توسعه خوابگاه متاهلان است.
سیمایی صراف گشایش دانشگاه برای جذب نخبگان و تسهیل شرایط جذب و اجرای قانون جذب را از دیگر راهکارهای کاهش جذب و افزایش بازگشت نخبگان به کشور عنوان کرد و به این نکته اشاره کرد که یکی از عوامل دیگر مهاجرت استاد و دانشجو به رسمیت نشناختن آنهاست که انتظار می رود کرامت آن را به رسمیت شناخت.
سیمایی تاکید کرد: یکی از انتظارات ما این است که در این دوره بتوانیم دانشگاه را از سطح فعلی، یک مرحله ارتقا دهیم و آن رسیدن به بحث احساس مسئولیت اجتماعی است که با نیازهای جامعه جوابگو باشد.
وی تقویت ارتباط با جامعه و صنعت و نیز توجه به فرهنگ و هویت اسلامی ایرانی و برطرف کردن مشکلات پیرامون را از مسائلی دانست که در احساس مسئولیت اجتماعی دانشگاهها موثر است.
وزیر علوم دولت چهاردهم گفت: چیزی که ما هم اکنون میبینیم این است که حکمرانی شهودی و تکیه بر تجارب شخصی محور کار است؛ در حالی که باید حکمرانی علمی مبتنی بر تجربیات علمی و دادههای علمی و شواهد، مبنای کار قرار گیرد.
وزیر علوم از راهاندازی میز اقتصاد آموزش عالی در وزارت علوم خبر داد و گفت: متاسفانه کل بودجه آموزش عالی ۳ درصد بودجه کشور است و نقش آموزش عالی در تولید ناخالص ملی در حدود نیم درصد است که باید به چهار درصد افزایش یابد .
وی پیشنهاد کرد: برای حل مشکلات آموزش عالی سازمان سرمایهگذاریهای دانشگاهی با حداقل سرمایه ۵ همت تشکیل شود.
سیمایی گفت: علی رغم اهمیتی که پارکهای علم و فناوری در کشور دارند میزان بودجه این موسسات کمتر از یک همت است که باید به چهار همت افزایش یابد .
وزیر علوم در بیان چالشهای آموزش عالی نیز گفت: هم اکنون در شرایطی مواجه هستیم که کمیت آموزش عالی بر کیفیت سیطره یافته است و به دلیل مهارت اشتغال پایین، سطح اشتغال دانشجویان پایین است.
وی در بیان دیگر چالشهای آموزش عالی به مهاجرت نخبگان از کشور اشاره کرد و گفت: برای حل این مشکل برنامههای مختلفی را در نظر گرفتهایم که ساخت مسکن برای اعضای هیئت علمی به ویژه اعضای هیئت علمی جوان، احداث خوابگاههای متاهلی، مولدسازی اموال دانشگاهها برای حل مشکلات معیشتی اساتید و کارکنان و توسعه برنامههای آموزشی پژوهشی و فناوری و نیز جذب خارج از سلیقه نخبگان به عنوان اعضای علمی در مرکز جذب پیشبینی کردیم.
وزیر علوم تاکید کرد: مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم که برای پذیرش اعضای هیئت علمی در دانشگاهها فعالیت میکند، باید خارج از سلیقهها و تفکرات سیاسی عمل کند و به شرایط قانونی که نشان میدهد چه کسی میتواند در جمهوری اسلامی به عنوان هیئت علمی استخدام شود اکتفا کند.
سیمایی تاکید کرد: در کنار برنامههای توسعه آموزشی، پژوهشی و فناوری اولویت ما حفظ کرامت اساتید دانشجویان و کارکنان دانشگاهها است.