تاریخ : چهارشنبه 28 شهريور 1403
کد 2277

بررسی جایگاه اشعار استاد شهریار در شعر و ادب فارسی

دانشگاه هنر اسلامی تبریز میزبان نشست های شعر و زندگی؛
به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه هنر اسلامی تبریز، سلسله نشست های شعر و زندگی در قالب رویداد ملی روز شعر و ادب فارسی و پاسداشت شاعر جاودانه انقلاب استاد شهریار طی سه روز در دانشگاه هنر اسلامی تبریز برگزار شد. 

این کارگاه ها در عنوان های "شعر و تجربه زیسته" با حضور استاد قربان ولی، کارگاه "شاعری در عصر ما"با حضور استاد محمد مهدی سیار، کارگاه "شعر اجتماعی معاصر" باحضور استاد محمدکاظم کاظمی و کارگاه "تجربه در لحظه سرودن" کارگاه نقد شعر با حضور اساتید مختلف برگزار می‌شود.
 
 محمد مهدی سیار در این نشست دو منبع بسیار موثر را برای خلق اثر ادبی عنوان کرد که عبارتند از؛ متون و آثار ادبی شاعران گذشته و زندگی و تجربه زیسته شاعر.
 
سیار افزود: اگر شاعر به متون کهن متصل نباشد و نتواند از مضامین های آنها بهره مند شود نمی تواند در تاریخ ادبیات ماندگار شود و در عین حال اگر شاعر نتواند آنها را در خدمت تجارب زیسته خود در آورد باز نمی تواند موفق باشد و اثار ماندگار خلق نماید.
 
وی افزود: بخش اعظم تجربه شاعرانه شهریار غوطه‌ور در دریای شعر کهن مخصوصا شعر حافظ است که اگر نبود، چیزی از شهریار در ذهن ما نمی‌ماند و لزومی نمی‌دیدیم روز شعر و ادب فارسی را به نام او نام‌گذاری کنیم.

این گزارش می افزاید؛قربان ولئی که به عنوان سخنران دوم در این نشست حاضر بود، گفت: چه رازی است در اینکه برخی شاعران بعد از قرن ها همچنان نامشان بر سر زبان هاست اما بسیاری از شاعران تنها نامشان در کتابهای تاریخ ادبیات مانده است.   
وی شاعر ملک سخن استاد شهریار را جزء شاعرانی دانست که به خوبی توانست از تجربه زیسته خود در ماندگاری اش استفاده کند. تجربه ای که بسیاری از شاعران فاقد آن هستند و یا از آن غفلت می کنند.  
وی تصریح کرد: شعر بنیادش بر تجربه است و شعر عبارت است از سازماندهی زبان برای القای تجربه ای شخصی است. 
 
شایان ذکر است، دانشگاه هنر اسلامی تبریز میزبان اصلی نشست شعر و زندگی به پاسداشت شاعر جاودانه انقلاب استاد شهریار  بود و دانشجویان، اساتید و هنرمندان اهل شعر و قلم بسیاری در این نشست حضور پیدا کردند و در این جلسه اشعر و ابیاتی از استاد شهریار خوانده شده و بررسی شد.