تاریخ : چهارشنبه 27 فروردين 1404
کد 2549

آغازی برای تحول اقتصاد هنر صنعت فرش

نخستین رویداد علمی-هنری تابلو فرش دستباف؛
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه هنر اسلامی تبریز؛ محمدتقی پیربابائی رئیس دانشگاه هنر اسلامی تبریز در نشست خبری نخستین رویداد علمی هنری تابلو فرش دستباف با اشاره به نقش فرش دستباف در فرهنگ و اقتصاد کشور، گفت: فرش و تابلوفرش دستباف، نه تنها از لحاظ هنری بلکه از نظر صنعتی نیز جایگاه ویژه‌ای دارد و امروز نیازمند رویکردهای نوین در این عرصه هستیم.
محمدتقی پیربابایی با بیان اینکه تابلوفرش یکی از شاخه‌های پویای صنعت فرش، است افزود: تابلوفرش به‌دلیل هماهنگی با نیازهای روز و استقبال گسترده در داخل و خارج کشور، می‌تواند نقش مهمی در اقتصاد فرهنگی کشور ایفا کند.
 
وی با اشاره به نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری به عنوان «سال سرمایه‌گذاری برای تولید»، خاطرنشان کرد: در این راستا حمایت از هنر-صنعت تابلوفرش باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. 
 
رئیس دانشگاه هنر اسلامی تبریز اضافه کرد: شهر سردرود به‌حق پایتخت تابلوفرش جهان است و حتی در یونسکو به ثبت جهانی رسیده است.
 
وی با اشاره به وجود دانشکده فرش در دانشگاه هنر اسلامی تبریز و آزمایشگاه‌های مجهز این دانشگاه، اظهار امیدواری کرد و گفت: امیدواریم با همکاری‌های مشترک بتوانیم این هنر-صنعت ارزشمند را به جایگاه شایسته خود در سطح ملی و بین‌المللی برسانیم.
این گزارش می افزاید، در ادامه هادی ابری رئیس اتحادیه تابلوفرش دستبافت سردرود از برگزاری نخستین رویداد علمی‌–‌هنری ویژه تابلوفرش دستبافت در این شهر خبر داد و با بیان اینکه این رویداد برای اولین‌بار در سطح استانی برگزار می‌شود اما ماهیتی ملی دارد، گفت: هدف اصلی آن تحقق آرمان‌های مقام معظم رهبری در حوزه تولید و اقتصاد است. 
وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری همواره دغدغه تولید را دارند و ما به عنوان تولیدکننده وظیفه داریم با برگزاری چنین رویدادهایی، سطح تولیدات خود را ارتقا دهیم.

رئیس اتحادیه تابلوفرش سردرود با تاکید بر پیشینه تاریخی این هنر–صنعت، گفت: تابلوفرش هنری نوپا نیست. همان‌طور که فرش دستبافت ایرانی قدمتی ۲۵۰۰ ساله دارد، تابلوفرش نیز از حدود یک قرن پیش در سردرود آغاز شده و چهار دهه است که به‌صورت انبوه به بازارهای جهانی صادر می‌شود.
 
وی ضمن قدردانی از تلاش‌های اساتید و هنرمندان پیشکسوت، از استاد مجید براتی به عنوان یکی از چهره‌های مؤثر در گسترش این صنعت یاد کرد. 
 
ابری با اشاره به اشتغال‌زایی گسترده این هنر بیان کرد: با وجود اینکه سردرود تنها ۳۵ هزار نفر جمعیت دارد، بیش از ۱۰۰ هزار نفر در سطح کشور در این حوزه مشغول به کار هستند و ۳۰ درصد تابلوفرش‌های نمایشگاهی از سردرود تأمین می‌شود.
 
وی با انتقاد از تحریم‌های خارجی و داخلی، شرایط صادرات را بسیار دشوار توصیف کرده و گفت: تابلوفرش سردرود حتی در بازارهای چین و کشورهای عربی فروش روزانه دارد، اما قوانین دست‌و‌پاگیر تعهدات ارزی تولیدکنندگان را به قاچاقچی تبدیل کرده است.
 
ابری نبود بیمه را یکی از مهم‌ترین معضلات بافندگان دانست و تاکید کرد: بیش از ۸۰ درصد بافندگان زن هستند و متأسفانه هنوز از بیمه محروم‌اند. این یکی از اصلی‌ترین عواملی است که کمر این صنعت را شکسته است.
 
وی همچنین از ایجاد موزه تابلوفرش توسط خود تولیدکنندگان در آینده نزدیک خبر داد و اظهار داشت: متاسفانه به دلیل نبود قانون کپی‌رایت، طراحان دلسرد شده‌اند و آثارشان به راحتی کپی می‌شود.
رئیس اتحادیه تابلوفرش سردرود در خاتمه خواستار حمایت جدی دولت از این صنعت شد و گفت: ما با کمترین سرمایه بیشترین اشتغال‌زایی را داریم، اما سیاست‌های غلط دولتی مانع رشد ما شده‌اند. اگر دولت فقط مانع‌تراشی نکند، ما می‌توانیم تولید را چند برابر کنیم.
 
این گزارش حاکی است،حجت‌الاسلام جلیل جلیلی امام جمعه سردرود و رئیس شورای سیاست‌گذاری نخستین رویداد علمی‌–‌هنری تابلوفرش دستباف سردرود در ادامه مراسم بر ضرورت پیوند میان دانشگاه و صنعت تابلوفرش تأکید کرد و گفت: یکی از بزرگ‌ترین ظرفیت‌های این شهر، هنر تابلوفرش دستباف است و اغلب مردم سردرود از طریق بافت تابلوفرش ارتزاق می‌کنند و این هنر بستر مناسبی برای کارآفرینی و توسعه اقتصادی فراهم کرده است.
 
وی ارتباط مؤثر بین دانشگاه و صنعت تابلوفرش را دغدغه جدی خود عنوان کرد و گفت: یکی از کمبودهای محسوس در این حوزه، نبود جایگاه رسمی تابلوفرش در دروس دانشگاهی است. این هنر اصیل ایرانی که توسط هنرمندان سردرودی به شکل تابلوفرش ارتقا یافته، باید در قالب یک رشته تخصصی در دانشگاه هنر اسلامی تبریز تعریف شود.
حجت‌الاسلام جلیلی اضافه کرد: برای حفظ و گسترش این هنر که بخشی از هویت فرهنگی و اقتصادی کشور است، شکل‌گیری ارتباط مستمر با جامعه دانشگاهی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. اگر این ارتباط برقرار نشود، بیم آن می‌رود که تابلوفرش در گذر زمان به فراموشی سپرده شود.