تاریخ : چهارشنبه 21 آبان 1404
کد 2711

استاد دانشگاه هنر اسلامی تبریز: یک شهرساز باید درخدمت جامعه خودش باشد

رییس دانشکده معماری و شهرسازی و عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز با اشاره به مسئولیت اجتماعی شهرسازان، اظهار کرد: شهرساز نمی‌تواند از جامعه خودش منفک باشد، بلکه یک شهرساز باید درخدمت جامعه خودش باشد و رضایت هر شهروند معیار عملکرد شهرسازان ما هستند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه هنر اسلامی تبریز به نقل از ایسنا/آذربایجان شرقی رییس دانشکده معماری و شهرسازی و عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز با اشاره به مسئولیت اجتماعی شهرسازان، اظهار کرد: شهرساز نمی‌تواند از جامعه خودش منفک باشد، بلکه یک شهرساز باید درخدمت جامعه خودش باشد و رضایت هر شهروند معیار عملکرد شهرسازان ما هستند.

پریسا هاشم پور روز چهارشنبه ۲۱ آبان در حاشیه برگزاری رقابت «نقطه شهری» که توسط انجمن علمی شهرسازی دانشگاه هنر اسلامی تبریز برگزار شد، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به چالش‌های متعددی که شهرهای ما با آن‌ها مواجهند، از جمله ترافیک سنگین، آلودگی‌های صوتی و زیست‌محیطی، رشد بی‌رویه و بی‌برنامه شهرها و بحران‌های هویتی؛ ضرورت نقش‌آفرینی شهرسازان در مسیر توسعه پایدار و آینده‌نگر شهرها بیش از پیش احساس می‌شود. این مسائل نشان می‌دهند که شهرسازی صرفاً یک فعالیت فنی نیست، بلکه مسئولیتی اجتماعی و فرهنگی نیز در دل خود دارد.

وی ادامه داد: در حوزه شهرسازی، یکی از مفاهیم کلیدی که باید مورد توجه قرار گیرد، «مسئولیت اجتماعی» شهرسازان است. این مسئولیت بدان معناست که شهرساز باید ارتباطی مؤثر و مستمر با شهروندان برقرار کند، نیازهای واقعی جامعه را بشناسد و برای رفع آن‌ها تلاش کند. شهرساز نمی‌تواند از بستر اجتماعی خود جدا باشد؛ بلکه باید در خدمت جامعه‌ای باشد که در آن فعالیت می‌کند. رضایت شهروندان، معیار سنجش موفقیت و عملکرد شهرسازان است.

وی گفت: برگزاری رقابت هایی در خصوص شهرسازی، دانشجویان را در جریان مسئولیت‌های اجتماعی جامعه خودش قرار می دهد و موجب شکوفایی خلاقیت و کارورزی آنها در فضا های واقعی می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز در خصوص اهمیت برگزاری این رقابت ها در فضای دانشگاهی اظهار کرد: برگزاری این مسابقات نه‌تنها موجب تقویت حس مسئولیت‌پذیری اجتماعی در میان دانشجویان شهرسازی می‌شود، بلکه بستری برای شکوفایی خلاقیت آنان نیز فراهم می‌آورد. در جریان این رقابت‌ها، دانشجویان می‌توانند از ایده‌های یکدیگر بهره‌مند شوند و با دریافت بازخورد از داوران، عملکرد گروهی و تعاملات جمعی خود را بهبود بخشند.

وی تأکید کرد: امید است در آینده‌ای نزدیک، شاهد برگزاری رقابت‌هایی مؤثر و هدفمند در بستر واقعی شهری باشیم؛ رقابت‌هایی که دانشجویان را درگیر حل مسائل ملموس و واقعی شهرها کند. این تجربه‌ها نه‌تنها جنبه‌ای از کارورزی حرفه‌ای برای دانشجویان خواهد داشت، بلکه فرصتی فراهم می‌آورد تا ایده‌های نوآورانه خود را در مسیر اجرا و تحقق عملی قرار دهند.

پرهام ناصری، دبیر انجمن علمی شهرسازی دانشگاه هنر اسلامی تبریز نیز در خصوص اهمیت برگزاری رقابت هایی در حوزه شهرسازی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: برگزاری این نوع رقابت ها در ایران، نقش مهمی در شناسایی استعدادهای نوظهور، ارتقای کیفیت طراحی شهری و  ترویج نوآوری ایفا می‌کند. این مسابقات با فراهم‌سازی فضایی پویا برای دانشجویان و متخصصان، زمینه‌ساز تولید ایده‌های خلاقانه و هماهنگ با فرهنگ و اقلیم کشور هستند. همچنین، رقابت‌ها با ایجاد شور علمی و حرفه‌ای، به ارتقای سطح آموزش و افزایش تعامل میان دانشگاه و صنعت کمک می‌کنند.

به گزارش ایسنا، رقابت طراحی و ماکت سازی «نقطه شهری» به مناسبت گرامیداشت روز شهرساز و ایجاد یک تجربه رقابتی در حوزه شهرسازی در دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اسلامی تبریز با مشارکت ۲۰ تیم پنج نفره از دانشجویان حوزه معماری و شهرسازی استان آذربایجان شرقی، با همت انجمن علمی معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اسلامی تبریز برگزار شد.

در این رقابت، تیم‌های پنج‌نفره متشکل از دانشجویان رشته‌های معماری و شهرسازی با انتخاب یک اقلیم و فرهنگ خاص از نقاط مختلف ایران، اقدام به طراحی و اجرای ماکت‌هایی خلاقانه می‌کنند. همچنین برای هر ماکت، اسکیس و پلان‌های مرتبط تهیه و ارائه می‌شود تا ابعاد فنی و هنری آثار به‌صورت کامل به نمایش و داوری گذاشته شود.

  • خبرنگار محمدرضا حیدری